تهدید گوگل به توقف فعالیت موتور جستجوی خود در استرالیا

استرالیا به دنبال تصویب قانونی است که شرکت‌های فناوری اطلاعات را مجبور به پرداخت هزینه به ناشران محلی خواهد کرد

گوگل هفته گذشته گفت که برای «آزمایش»، برخی از سایت‌های خبری استرالیا را از نتایج جست‌وجوی خود حذف می‌کند- LOIC VENANCE / AFP

گوگل تهدید کرده است که در صورت تصویب قانون جدیدی که این شرکت را به پرداخت هزینه به ناشران محلی مجبور می‌کند، این موتور جستجو را در استرالیا غیرفعال خواهد کرد. این مسئله، گوگل و نخست‌وزیر اسکات موریسون را رودرروی هم قرار داده است.

استرالیا پیش‌نویس قانونی را ارایه کرده است که به موجب آن، شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند گوگل و فیس‌بوک، برای محتوای خبری مجبور به پرداخت هزینه به ناشران محلی خواهند بود. در صورت تصویب این قانون، این شرکت‌ها مجبور هستند برای انتشار محتوای تولیدی ناشران یا حتی نشان دادن آن‌ها در نتایج جستجو، با تولیدکنندگان محتوا توافق کنند. اگر طرفین نتوانند بر سر معامله به توافق برسند، یک داور منصوب از طرف دولت، قیمت را تعیین می‌کند.

در صورت عدم پیروی از این دستور، شرکت‌های فناوری اطلاعات با یک جریمه حداکثر ۱۰ میلیون دلاری استرالیا مواجه خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، مل سیلوا، مدیرعامل گوگل استرالیا، در جلسه سنا گفت که قانون پیشنهادی «غیرقابل‌اجرا» است و این شرکت آماده است تا در صورت اجبار، از بازار استرالیا خارج شود. خانم سیلوا گفت: «اگر پیش‌نویس کنونی تبدیل به قانون شود، گوگل هیچ گزینه دیگری نخواهد داشت جز این که به خاطر ریسک عملیاتی و هزینه مالی این قانون، موتور جستجوی گوگل در استرالیا را متوقف كند.»

واکنش اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، به موضع گوگل، موجب تشدید این رویارویی شده است. او گفته است: «ما به تهدید پاسخ نمی‌دهیم.»

قانون پیشنهادی با مخالفت فیس‌بوک نیز مواجه شده است. فیس‌بوک تهدید کرده که قسمت اخبار را از شبکه خود در استرالیا خارج خواهد کرد. سیمون میلنر، یکی از مدیران فیس‌بوک، گفت که حجم گسترده قراردادهایی که برای تبعیت از این قانون باید منعقد شوند، اجرای آن را غیرممکن می‌کنند. او استدلال کرد که محتوای اخبار «برای فیس‌بوک ارزش تجاری ندارد» بلکه فقط به غنی‌سازی اطلاعاتی جامعه مشترکان این شبکه اجتماعی کمک می‌کند.

این نخستین باری است که یک غول دیجیتال در پاسخ به قانونی پیشنهادی، تهدید به غیرفعال کردن خدمت جستجوی اینترنتی در یک کشور کرده است.

گوگل هفته گذشته گفت که برای «آزمایش»، برخی از سایت‌های خبری استرالیا را از نتایج جست‌وجوی خود حذف می‌کند. [در تایید این گزارش] اوایل این هفته نگارنده این سطور نتوانست محتوای شبکه ای‌بی‌سی نیوز را از طریق جست‌وجوی گوگل پیدا کند.

رسانه‌های محلی روز سه‌شنبه گزارش دادند که دولت ایالات‌متحده این هفته از استرالیا خواسته است تا از قانون پیشنهادی خود در برابر فیس‌بوک و گوگل عقب‌نشینی کند. آمریکا به استرالیا پیشنهاد داده است که به جای آن، ترتیباتی داوطلبانه وضع کند.

با این حال، این اقدام در استرالیا از حمایت سیاسی گسترده‌ای برخوردار است.

© The Independent

بیشتر از جهان