بیگانگان به ترویج «قم هراسی» می‌پردازند

امام جمعه قم: «مردم قم در برابر کرونا چهره انقلابی از اسلام را به رخ کشیدند»

علیرضا اعرافی خارجی‌ها را متهم به قم ‌هراسی کرد - عکس از مهر

خطیب نماز جمعه قم در رابطه با شرایط کرونا در کشور و نگرانی بابت انتشار آن در قم مدعی شد که بیگانگان برای ترویج «قم هراسی» تلاش می کنند و از مسئولان انتظار می‌رود تذکرها و هشدارهای لازم را اعلام کنند، اما سخنان سخیف و تعرض نابجا را متوجه مردم قم نکنند.

علیرضا اعرافی در این باره گفت مردم قم چهره علمی و عقلانی و شجاعانه و انقلابی از اسلام را به رخ کشیده و و در کنار کادر درمان و دستگاه‌های اجرایی صحنه‌های شگفت انگیزی را خلق کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان در حالی مطرح می شود که شهر قم به عنوان مرکز شیوع ویروس کرونا در ایران شناخته می‌شود. بسیاری، حضور طلاب چینی در این شهر را منشاء ورود کرونا به ایران می‌دانند. در اولین روزهای ورود کرونا به ایران، بسیاری از مقامات مذهبی و پرنفوذ این شهر مانع تعطیلی مکان‌های پرتردد مذهبی، مانند مسجد جمکران و حرم معصومه شدند. 

در همان روزهای ابتدایی شروع بحران در شهر قم، وزارت بهداشت پیشنهاد تعطیلی مکان‌های مذهبی در این شهر را مطرح کرد. در آن هنگام، علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور نماینده علی خامنه‌ای در شهر قم، با غیرضروری دانستن موضوع «تعطیلی موقت» حرم حضرت معصومه، گفته بود: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند.»

توجیهات غیرعلمی و نادقیق بسیاری درباره پاک بودن ضریح مکان‌های مقدس در شهر قم و مشهد کار را به جایی رساند که چندتن با منتشر کردن ویدیویی از «لیسیدن» ضریح در قم و مشهد نمایش «ناممکن بودن ابتلا به ویروس در مکان‌های مذهبی» بدهند که البته کار یکی از آن‌ها به زندان کشید.

در آن روزها محمد سعیدی، نماینده علی خامنه‌‌ای در استان قم و تولیت حضرت معصومه هم درباره احتمال قرنطینه شهر قم یا تعطیلی موقت اماکن زیارتی گفته بود: «دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.»