زنگ خطر کرونا در قم  دوباره به صدا درآمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از رشد ۱۰۰درصدی بستری شده‌ها می‌گوید

ایستادن زنی پشت در حرم حضرت معصومه که بر اثر شیوع ویروس کرونا بسته شده است - MEHDI MARIZAD / AFP

چند روزی بیش نیست که بنا به تصمیم مقامات مملکت برخی از کسب‌وکارها دوباره بازگشایی شده‌اند و شمایل شهرهای پیش از این خالی کشور، حالا به رنگ تردد اتوموبیل‌ها در خیابان و عابران در پیاده‌روها درآمده است. تصویری که شاید از دور خوشحال‌کننده باشد، اما گفتن ندارد که این شمایل نه تنها سند عبور از بحران شیوع ویروس کرونا در ایران نیست، بلکه جمع گسترده‌ای از شهروندان را در نگرانی عمیق از امکان شیوع و گسترش دوباره این ویروس فرو برده است. 

هرچند مقامات دولتی با اصرار بر رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، مسئولیت ابتلای مردم را به نوعی بر دوش خود آنها گذاشتند، اما هشدارهای مقامات بهداشتی کشور هم هر روز بیشتر می‌شود و موج نگرانی از بی‌پایان بودن بحران کرونا در میان شهروندان ناگزیر از امرار معاش، بلند و بلندتر. 

امروز، وزارت بهداشت دولت حسن روحانی، با ارائه آخرین آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ایران گفت که «متأسفانه بررسی آمار حکایت از آن دارد که همین دو روز اخیر یک سوم تعداد فوتی‌ها مربوط به شهر تهران بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شروع به کار برخی از اصناف و اجبار برخی کارمندان نهادهای دولتی و خصوصی برای رفتن به محل کار و ازدحام زیاد مردم  در وسایل حمل و نقل درون شهری، نگرانی‌ها را درباره گسترش شیوع ویروس کرونا در پایتخت و البته برخی دیگر از شهرهای کشور دامن زده است.

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم یا هشدار درباره به صدا درآمدن دوباره زنگ خطر کرونا در این شهر، گفته است: «طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۱ نفر در مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی ابتلا به کرونا پذیرش شدند.»

شهر قم به عنوان مرکز شیوع ویروس کرونا در ایران شناخته می‌شود. بسیاری، حضور طلاب چینی در این شهر را منشاء ورود کرونا به ایران می‌دانند. در اولین روزهای ورود کرونا به ایران، بسیاری از مقامات مذهبی و پرنفوذ این شهر مانع تعطیلی مکان‌های پرتردد مذهبی، مانند مسجد جمکران و حرم معصومه شدند. 

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تا کنون شمار مجموع مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران  به ۷۶۳۸۹ نفر رسیده است و  ۴۷۷۷ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ایران جان باخته‌اند.

امروز هم‌چنین علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، با اعلام این‌ که امکان برآورد دقیق همه مبتلایان به ویروس کرونا برای هیچ کشوری میسر نیست، گفت: «این‌ که ۸۰۰ هزار مبتلا شدند و چندین برابر آمار اعلام‌شده مرگ داریم، قطعا درست است.»

روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اظهار داشت که آمار واقعی قربانیان کرونا در ایرانحدود «دو برابر» و آمار مبتلایان «بین ۸ تا ۱۰» برابر آمار اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت است.

بیشتر از