« کیو انان» چیست؟

نظریه توطئه عجیبی که در فضای مجازی پخش شد و اکنون به جریان اصلی و رسانه‌های سنتی‌تر هم راه یافته است

پیروان «کیو انان» در زندگی واقعی بارها در تجمع‌های حامیان ترامپ ظاهر شده‌اند- REUTERS/Leah Millis/File Photo

اگر ادعاهای گروه «کیو انان» (QAnon) صحت داشت، پایه‌های حاکمیت جهانی متزلزل و دلیل آشفتگی سیاسی سال‌های اخیر مشخص می‌شد. اگرچه این ادعاها حقیقت ندارند، اما همین اهمیت یافتن آن‌ها هم می‌تواند بسیار قابل‌توجه باشد.

شاید قرار بود که آن یک تئوری توطئه زیرزمینی باقی بماند. اما خیلی زود در فضای مجازی و خارج از آن ریشه دواند و به یکی از موضوع‌های اصلی در تجمع‌های حامیان ترامپ تبدیل شد و برخی از مهم‌ترین افراد حاضر در رسانه‌ها، آن را به اشتراک گذاشتند.

این نظریه که تعدادی از قدرتمندترین افراد جهان را به فجیع‌ترین جنایت‌ها متهم می‌کند، بدون شک خبیثانه است و عمدتا مرموز باقی‌ مانده است.

«کیو» کیست؟

«کیو»، درواقع «انان» (ناشناس) است. هیچ‌کس نمی‌داند آنان چه کسانی‌اند یا چرا این‌ مطالب را به اشتراک می‌گذارند.

آن‌ها کاربران وب‌سایت «۴چَن» (4chan/ وب‌گاه انگلیسی زبان برای اشتراک‌گذاری تصاویر) هستند و از این فروم (فضای گفت‌وگوی مجازی) برای ارسال تعداد زیادی پیام رمزآلود استفاده می‌كنند كه به تئوری توطئه گسترده‌ای اشاره دارد كه با نام «کیو انان» شناخته شده است.

گاهی مطلب‌هایی که منتشر می‌شوند، به‌شکل پازل‌اند و با اشاراتی خاص، نظر خوانندگان را جلب می‌کنند. بعضی پست‌ها هم موضوع خاصی را با جزئیات به شخصی خاص نسبت می‌دهند.

ضمیر انتخابی این گروه، سوم شخص جمع یعنی «آن‌ها» است. «کیو» هم به خودشان اشاره دارد و به‌عنوان «ما» در نظر گرفته می‌شود و ظاهرا نشان می‌دهد که آن‌ها یک گروه‌اند و نه یک شخص. این نام ظاهرا به فرد دارنده مجوز محرمانه «کیو» اشاره دارد، جایگاهی در وزارت نیروی ایالات‌متحده آمریکا با دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده.

در حال حاضر، هویت فرد یا افراد پشت این تئوری توطئه هنوز مشخص نیست و ممکن است هرگز هم مشخص نشود. هرچند که گاهی روی موضوع‌های خاص،  مانند بوروکراسی دولت ایالات‌متحده آمریکا و تلاش آن برای خنثی کردن کار‌های دونالد ترامپ، متمرکز می‌شوند، اما نمی‌توان مطمئن شد که افراد کلیدی آن تجربه‌ای در این زمینه دارند، یا نه.

آن‌ها چه ادعایی دارند؟

مطالبی که آن‌ها منتشر می‌کنند، اغلب مربوط به رییس جمهوری (سابق) و موضوعات حول محور او است. به نظر می‌رسد «کیو» طرفدار ترامپ است و در بسیاری از مطالب از «دولت پنهان» که جلوی تلاش‌های ترامپ را می‌گیرد، انتقاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها با تئوری توطئه‌ای وارد صحنه می‌شوند که افرادی چون هیلاری کلینتون و رابرت مولر، مسئول تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، را هدف قرار می‌دهد. آنان از نظریه‌های توطئه دیگر، از جمله «پیتزاگیت» که تعدادی از افراد مشهور را به ایجاد حلقه آزار جنسی کودکان (پدوفیلی) متهم می‌کند و ادعاهای دروغین در مورد مرگ ست ریچ استفاده کرده‌ و مواردی را هم به آن‌ افزوده‌اند.

«کیو» در مطلبی ادعا کرد که رابرت مولر، مشاور ویژه، اصلا درباره ترامپ تحقیق نمی‌کند، بلکه درواقع درحال تحقیق درباره هیلاری کلینتون، جان پودستا و باراک اوباما است. برخی روی نظریه‌پردازان آشنا همچون فراماسون‌ها و ایلومیناتی متمرکزند، برخی دیگر هم به تایتانیک، حلقه‌های کودک‌آزاری در هالیوود و احتمال این‌که هما عابدین، دستیار هیلاری کلینتون، پابند الکترونیکی داشته باشد، ​​می‌پردازند. نام فرانسیس فورد کوپولای فیلم‌ساز، خانواده روتشیلد و شیطان نیز در بحث‌های این گروه به چشم می‌خورد.

گاهی اوقات پست‌ها رمزگونه‌اند و طرفداران را به حل معما وا می‌دارند. برای مثال می‌توانید نمونه زیر را ببینید:

—27-1—yes—USA94-2

—27-1—yes—USA58-A

—27-1—yes—USA04

—Conf—BECZ—y056-(3)—y

The—Castle—Runs—RED—yes

این نظریه از کجا به‌وجود آمد؟

این تئوری در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ با انتشار مطلب شخصی با اسم رمز «وطن‌پرست با مجوز محرمانه کیو» در«۴چن» با عنوان «آرامش قبل از طوفان» آغاز شد.

این نظریه اکنون در کجا مطرح می‌شود؟

این نظریه رشد و گسترش یافته و به جریان اصلی راه پیدا کرده است. افراد مشهور از آن حمایت کرده و پیروان آن در زندگی واقعی در تجمع حامیان ترامپ ظاهر شده‌اند.

به نظر می‌رسد که این نظریه به رسانه‌های سنتی‌تر هم راه یافته است؛ برای مثال، این هفته جست‌وجوی نام «تام هنکس» در یوتیوب با ادعاهای نادرست درمورد کودک‌آزاری او همراه بود که به نظریه «کیو انان» مربوط می‌شد.

ده‌ها‌هزار نفر به‌طور فعال حساب‌های ساب-ردیت و توییتر «کیو انان» را دنبال می‌کنند. بسیاری دیگر هم بدون شک با آن روبه‌رو شده‌اند.

آیا مردم آن را باور دارند؟

خلاصه بگوییم: بله. احتمالا تعدادشان کم باشد، اما اعتقاد آن‌هایی که به آن باور دارند، بسیار راسخ است.

تعدادی از نامزدهای کنگره پیش از انتخابات ماه‌های آخر سال از این تئوری استقبال کردند. دونالد ترامپ آشکارا از این تئوری حمایت نکرده، اما با تایید ضمنی آن گفته است که پیروان آن «کشورمان را دوست دارند».

برخی از پیروان آن افراد مشهوری‌اند. احتمال می‌رود که رزن بار بازیگر، به دلیل ابراز ایده‌هایی مرتبط با «کیو انان» اخراج شده باشد. او درمورد کیو توییت کرده و مطالب منتشرشده در حساب «کیو انان» را بازنشر هم کرده است. او در نوامبر ۲۰۱۷ در توییتی نوشت: «کیو کیست؟» و طبق گزارش‌ها، از کیو خواست از طریق پیام مستقیم با او تماس بگیرد. او در ماه مه علیه والری جرت، مشاور سابق کاخ سفید که نامش در برخی از نظریه‌های توطئه «کیو انان» مطرح شده است، توییتی نژادپرستانه منتشر کرد. شبکه ای‌بی‌سی هم در پاسخ، نمایش تلویزیونی او را که طرفداران زیادی هم داشت، لغو کرد.

© The Independent