هفت بار که لباس ملانیا ترامپ خبرساز شد

ماجرای برخی از لباس‌های خانم ترامپ و معانی احتمالی آن‌ها در چهار سال گذشته

ملانیا ترامپ هنگام ترک کاخ سفید در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰- REUTERS/Carlos Barria

با پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ملانیا ترامپ، بانوی اول [سابق]، یک پیام خداحافظی منتشر کرده و با یادآوری خاطرات دوران حضور خود در کاخ سفید، چهار سال گذشته را «فراموش‌نشدنی» توصیف کرده است.

از نظر خانم ترامپ، سرزدن‌های او به بیمارستان‌های کودکان و کارزار «بهترین باش» برای مبارزه با آزار و اذیت، از جمله تجربه‌های برجسته و موفق او هستند. با این حال همان‌طور که بسیاری در طی چهار سال گذشته به آن اشاره کرده‌اند، برخی از خاطرات حضور خانم ترامپ در کاخ سفید به انتخاب‌های وی درباره لباس‌هایی که به تن کرده است، باز می‌گردد. بعضی از آن لباس‌ها، گمانه‌زنی‌هایی بر‌انگیختند که شاید خانم ترامپ می‌خواهد با انتخاب لباس خود، معنایی عمیق‌تر یا پیامی پنهان را منتقل کند؛ از بلوز پاپیون‌دار او گرفته تا کاپشن بدنامش با نوشته «من که عین خیالم نیست، تو چی؟» بر پشت آن.

ماجرای برخی از لباس‌های خانم ترامپ و معانی احتمالی آن‌ها به قرار زیر است:

بلوز پاپیون‌دار

انتخاب‌های بحث‌برانگیز خانم ترامپ حتی قبل از روی کار آمدن همسرش آغاز شد؛ وقتی که او پس از فاش شدن نوارصوتی «اکسس هالیوود» در سال ۲۰۱۶،  بلوز پاپیون‌دار به تن کرد. در آن نوار، آقای ترامپ گفته بود که می‌تواند «واژن» زنان غریبه را به چنگ آورد زیرا «ستاره» بودن این اجازه را به او می‌دهد.

دو روز پس از لو رفتن آن نوار، خانم ترامپ در دومین مناظره ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ یک بلوز پاپیون‌دار[ pussy-bow blouse] با رنگ صورتی روشن و مارک گوچی پوشید. این انتخاب باعث شد تا گفته شود که خانم ترامپ آن بلوز را عمدا در واکنش به اظهارات همسر خود پوشیده است. او بعدا این گمانه‌زنی را رد کرد.

لباس شلوار سفید در سخنرانی وضعیت اتحاد در سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸، انتخاب لباس شلوار سفید کریستین دیور خانم ترامپ در سخنرانی همسرش برای اعلام وضعیت اتحاد، دوباره موجب بروز گمانه‌زنی‌ها درباره پیام نهفته لباس او شد. آن لباس اگر هر زمان دیگری پوشیده می‌شد، این تردید را که آیا حاوی پیامی هست یا خیر، به وجود نمی‌آورد اما خانم ترامپ آن را در رویدادی پوشیده بود که نمایندگان و سناتورهای دموکرات در حمایت از جنبش «من هم» (me too) برای مقابله با آزار جنسی، همگی سیاه پوشیده بودند.

کاپشن «من که عین خیالم نیست، تو چی؟؟»

یکی از جنجالی‌ترین خاطرات درباره لباس‌های بانوی اول، در ژوئن ۲۰۱۸ اتفاق افتاد؛ هنگامی که کاپشنی به رنگ سبز ارتشی پوشید که پشت آن نوشته شده بود: «من که عین خیالم نیست، تو چی؟» جنجال به این دلیل برپا شد که خانم ترامپ این کاپشن را در دیدار از کودکان مهاجری که از والدین خود جدا شده بودند و در یک پناهگاه نگهداری می‌شدند، به تن کرده بود.

در آن زمان، استفانی گریشام، سخنگوی خانم ترامپ بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که «هیچ پیام نهانی» در لباس بانوی اول وجود ندارد. خانم گریشام گفت: «این فقط یک ژاکت است ... بعد از سفر مهم امروز به تگزاس، امیدوارم رسانه‌ها تصمیم نگیرند که روی کمد لباس خانم ترامپ تمرکز کنند.»

کلاه مستعمراتی

معانی استعاری انتخاب لباس خانم ترامپ، بار دیگر در اکتبر ۲۰۱۸ در سفر انفرادی او به آفریقا، مطرح شد. در سفر به پارک ملی نایروبی در کنیا، او لباسی  شامل  شلوار برنزی رنگ، چکمه‌های تا زانو و پیراهن سفید انتخاب کرد اما آنچه جنجال‌ آفرید، کلاهی بود که بانوی اول بر گذاشت. خانم ترامپ کلاهی سفید برگزید که یادآور دوران استعمار آفریقا بود.

یک نفر در آن زمان نوشت: «کلاه مستعمراتی سر کردن خانم ترامپ در سفر او به آفریقا، تصمیمی بی‌نهایت احمقانه است.»

وقتی از بانوی اول درباره آن انتقادها سؤال شد، او پاسخ داد که مایل است توجه‌ها به کاری معطوف باشد که انجام می‌دهد نه لباسی که بر تن دارد. وی گفت: «ما یک سفر شگفت‌انگیز را به پایان رساندیم. به غنا رفتیم، به مالاوی رفتیم، به کنیا رفتیم، در اینجا در مصر هستیم. من می‌خواهم در مورد سفر خود صحبت کنم  نه درباره این که چه لباسی به تن دارم. آنچه مهم است کارهایی است که داریم انجام می‌دهیم. آنچه با کمک‌های مالی دولت امریکا می‌کنیم. آنچه که من با ابتکارات شخصی خود انجام می‌دهم. این‌ها مهم‌ هستند.» وی افزود: «ای‌کاش مردم بر آن چه من انجام می‌دهم تمرکز کنند، نه بر آنچه می‌پوشم.»

این پاسخ وی با واکنش‌های بیشتری روبه‌رو شد. منتقدان از بانوی اول خواستند در انتخاب لباس‌هایش دقت‌نظر بیشتری داشته باشد. یک نفر در توییتر نوشت: «بانوی اول، ما هم نمی‌خواهیم درباره انتخاب‌های لباس‌های شما صحبت کنیم. ما ترجیح می‌دهیم درباره پیامی که شما با انتخاب لباس خود می‌فرستید صحبت کنیم.» دیگری هم  گفت: «زنی که مد را بلد است، می‌داند که مد پیام می‌فرستد. چه سیاسی چه غیر آن.»

سخنرانی وضعیت اتحاد سال ۲۰۱۹

برای سخنرانی وضعیت اتحاد سال ۲۰۱۹، بار دیگر خانم ترامپ خود را از قانونگذاران دموكرات که بسیاری از آن‌ها لباس سفید پوشیده بودند، متمایز کرد. در آن رویداد، وی یک لباس کاملا سیاه مارک بِربِری به تن داشت. پس از این رویداد، هروه پی‌یر، طراح سبک خانم ترامپ، در گفتگو با دابلیودابلیودی گفت که آن لباس حاوی هیچ پیامی نبوده است. وی گفت: «این لباس، کاملا موقر و بی‌کلام است. هیچ زینتی روی این لباس نیست.»

ژاکت نظامی در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان

برای دومین شب کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۰، خانم ترامپ یک ژاکت به رنگ سبز ارتشی با دو ردیف دکمه طلایی از مارک الکساندر مک‌کوئین به تن کرد و آن را با یک دامن تا زانو هماهنگ کرد. تقریبا بلافاصله، این لباس با لباس‌ رهبران فاشیست از جمله آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی مقایسه شد. یکی از حساب‌های کاربری مد در اینستاگرام موسوم به Diet Prada اظهار داشت که آن ژاکت نشان می‌دهد خانم ترامپ « فاشیستی است که این موضوع را پنهان نمی‌کند و به آن مفتخر است»

تاکسیدو در کریسمس ۲۰۲۰

آقا و خانم ترامپ در آخرین کریسمس خود در کاخ‌سفید و به مناسبت رونمایی از تصویر کریسمسی خود، کت‌وشلوار هماهنگ با هم پوشیدند. خانم ترامپ توییت کرد: «کریسمس مبارک از طرف رئیس‌جمهور دونالد ج. ترامپ و بانوی اول ملانیا ترامپ.»

این آخرین استفاده خانم ترامپ از لباس مردانه بود. کیت بنت، خبرنگار، معتقد است که خانم ترامپ هر وقت می‌خواهد به همسرش پیامی بفرستد، لباس مردانه به تن می‌کند. خانم بنت در زندگی‌نامه‌ای‌ که درباره خانم ترامپ با  نام «ملانیا را آزاد کنید: بیوگرافی غیررسمی» منتشر کرده است، این فرضیه را مطرح می‌کند که خانم ترامپ «وقتی او و همسرش از هم دل‌چرکین هستند» از لباس مردانه استفاده می‌کند، زیرا «ترامپ، آن‌گونه که مشهور است، دوست دارد زنان را با لباس‌های تنگ، کوتاه و زنانه ببیند.»

باوجود انکار خانم ترامپ درباره پیام‌های نهان در لباس‌هایش، بنت اطمینان دارد که بانوی اول لباس‌های خود را با قصد انتخاب می‌کند. بنت در کتاب خود نوشته است: «من کارهای او را دنبال کرده‌ام. در هر کاری که او انجام می‌دهد، معنایی نهفته است. این موضوع، انتخاب لباس‌های او را هم شامل می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی