بایدن‌ها چطور از معجزه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

حساب کاربری توییتر نائومی، نوه جو بایدن، بیش از ۲۲۰ هزار دنبال‌کننده دارد

بخش عمده تشویق‌ها و حمایت‌های آقای بایدن از طرف پنج نوه از هفت نوه‌ ایشان و خانم دکتر جیل بایدن بوده است - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

در چهار سال گذشته، ترامپ از حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، عمدتا برای نفرت‌پراکنی، انتشار اطلاعات نادرست و تحریک به اعمال خشونت استفاده کرده است. اما به نظر می‌رسد که با آغاز کار دولت بایدن-هریس، دوران جدیدی از نقش رسانه‌های اجتماعی، همراه با دسترسی بی‌سابقه به کاخ سفید و رهبران کشور، در انتظار ما است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور منتخب، هر دو در شبکه‌های اجتماعی حساب دارند، اما این تغییر روند کار آنها نیست. 

روند جدید در‌واقع به وسیله اعضای خانواده‌های آنها صورت گرفته است. آنها در طول ماه‌های اخیر، با استفاده از رسانه‌هایی چون تیک‌تاک، توییتر و اینستاگرام، پشت‌صحنه‌ زندگی رهبران آینده را به هزاران دنبال‌کننده مشتاق نشان داده‌اند.

بخش عمده تشویق‌ها و حمایت‌های آقای بایدن از طرف پنج نوه، از هفت نوه‌ ایشان و خانم دکتر جیل بایدن، بوده است: نائومی بایدن ۲۶‌ساله، فینگن بایدن ۲۰‌ساله، میسی بایدن و ناتالی بایدن ۱۶‌ساله و رابرت «هانتر» بایدن ۱۴‌ساله.

خانواده آقای بایدن از طریق یک حساب توییتری با ۲۲۰ هزار دنبال‌کننده و یک حساب تیک‌تاک با بیش از ۱۴۵ هزار دنبال‌کننده، دسترسی به رییس‌جمهور آینده را ممکن ساخته است.

نائومی، نوه‌ بزرگ و فرزند پسر آقای بایدن، هانتر بایدن، و همسر اول او، کتلین، هم مانند آقای ترامپ از کاربران معمول توییتر است.

اما نائومی، برخلاف آقای ترامپ، از توییتر برای ارتباط برقرار کردن با دنبال‌کننده‌های خود، تصحیح اطلاعات نادرست و ستایش از پدربزرگ و مادربزرگ خود استفاده می‌کند.

یکی از این موارد، در زمان کمپین انتخاباتی آقای بایدن بود که همه نگاه‌ها متوجه پسر او، یعنی پدر نائومی، شد. نوه ۲۶‌ ساله‌ آقای بایدن با استفاده از توییتر، اقدام به روشن نمودن مسأله کرد.

او در توییتر نوشت: «همه‌ دنیا اسمش را می‌دانند، اما هیچ‌کس او را نمی‌شناسد. این هم یک رشته توییت در مورد پدرم، هانتر بایدن، شهروندی که از پرداخت مالیات فرار نمی‌کند و از نفوذ مخرب سیاست به هر قیمت فارغ است. مردی پر از عشق، شرافت و مشکلات انسانی.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری، وقتی هنوز معلوم نبود کدام نامزد پیروز می‌شود، نائومی در توییتی احساس خود را به اشتراک گذاشت: «ای کاش من هم جزو آن دسته از آدم‌ها بودم که وقتی استرس دارند، هیچ‌چیز از گلوی آنها پایین نمی‌رود.»

وقتی هم که پدربزرگش به عنوان رئیس‌جمهور آینده معرفی شد، نائومی در توییتی عکس خانوادگی‌ خود را پست کرد که همه همدیگر را بغل کرده بودند.

حساب توییتری نوه‌ بزرگ آقای بایدن، با کمی طنز هم همراه است. او زیر عکس خودش و دخترعموهایش در توییتر نوشت: «هر کس بخواهد به جو بایدن برسد، اول با ما طرف خواهد بود. ممکن است به نظر ترسناک نیاییم، اما یادتان نرود که مادربزرگ ما دکتر بایدن است... .»

در توییتی دیگر عکس پدربزرگ و سگ نجاتش، میجر، را پست کرد.

او در پاسخ به کامنت‌های پرمهر مردم در مورد سگ آقای بایدن و یا حتی خانه نسبتاً بهم‌ریخته‌ او، نوشت: «آماده برای مراسم تحلیف سگ.»

نائومی قطعاً رک‌‌گو‌ترین نوه‌ آقای بایدن در مسایل سیاسی است، اما تنها نوه‌ای نیست که پست‌های او در شبکه‌های اجتماعی فراگیر می‌شوند و گاهی پست‌هایی در مورد رهبر آینده کشور می‌گذارد.

رسانه مورد علاقه میسی بایدن، کوچکترین دختر هانتر بایدن و همسر سابق او، که زیر ۲۰ سال دارد، تیک‌تاک است و ۱۴۵ هزار دنبال‌کننده دارد. نام کاربری او scoobeydoobey@ است.

میسی هم مانند اکثر نوجوان‌ها اغلب کلیپ‌هایی از رقص خود را در تیک‌تاک به اشتراک می‌گذارد. اما پس از انتخابات ماه نوامبر، با تی‌شرتی با چهره‌ آقای بایدن و کلمات «جو معاون رییس‌جمهور» بر روی آن ظاهر شد.

او در این ویدیو با ماژیک سیاه روی کلمه‌ «معاون» خط می‌کشد و بعد نوشته‌ اصلاح‌شده را جلوی دوربین می‌گیرد. 

زیر این ویدیو که بیش از ۱.۸ بار دیده شد هم نوشت: «آهای آهای آهای خداحافظ ترامپ.»

ناتالی، نوه‌ دیگر آقای بایدن هم با وجود آنکه حساب‌های شخصی‌ او بسته‌ است، در شبکه‌های اجتماعی فعال بوده است.

این نوه‌ ۱۶‌ساله در ماه اکتبر به گفتگوی نائومی با کایا گربر در اینستاگرام پیوست و در مورد اهمیت «آگاهی از اوضاع» و نقش شبکه‌های اجتماعی در آن صحبت کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by NKB (@naomibiden)

 

او گفت: «به نظر من آدم باید به رویداد‌های جاری آگاهی داشته باشد و بداند چه خبر است، مخصوصاً تغییرات اقلیمی که تاثیر آن روی نسل من و نسل جوان‌تر از من، به مراتب بیشتر از کسانی خواهد بود که در حال حاضر در راس کار هستند. من فکر می‌کنم ما باید از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی کنیم و موضع خود را برای مردم مشخص کنیم، حتی اگر حسابمان در اینستاگرام بسته باشد.»

کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور منتخب هم در طول ماه‌های اخیر، موضوع پست‌های فراگیر در شبکه‌های اجتماعی بوده، که بخش اعظم آن به واسطه خواهرزاده‌ او، مینا هریس، است.

مینا، نویسنده پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک نیویورک تایمز، او را «خاله» خطاب می‌کند و بار‌ها در صفحه اینستاگرام، تیک‌تاک و توییتر خود، برای معاون منتخب، پست گذاشته است.

او اغلب کلیپ مصاحبه‌ها و رویداد‌های مهم را پست می‌کند، اما بعضی از پست‌های پرطرفدار این خواهرزاده ۳۶‌ساله شامل پشت‌صحنه‌هایی از زندگی خانم هریس با خانواده‌ او است.

مینا در شب سخنرانی خانم هریس در پذیرش معاونی جو بایدن، کلیپی را به اشتراک گذاشت که در آن معاون رییس‌جمهور دست‌در‌دست با نوه‌ خواهر‌ش، به سمت صحنه می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مینا زیر ویدیویی در تیک‌تاک که بیش از ۶ میلیون بار دیده شده نوشت: «خاله معاون رییس‌جمهور.»

در ویدیویی دیگر در تیک‌تاک در روز ۴ نوامبر، عکس دختر ناتنی خانم هریس، هلا اوهاف ۲۱‌ساله، را پست کرد که موقع تماشای نتایج انتخابات همراه با خانواده‌ خود با ساندویچ مک‌دونالد در دستش، در حال رقصیدن است.

او زیر کلیپ نوشت: «الا امهاف، شخصیت اصلی (برای اولین بار در عمرش ساندویچ فیله ماهی می‌خورد) #بایدن۲۰۲۰

کلیپ‌های دیگر، از جمله کلیپ معاون رئیس‌جمهور آینده که به نوه‌ خواهر خود اطمینان می‌دهد که او نیز می‌تواند یک روزی رئیس‌جمهور شود، و کلیپی از خانم هریس در حال خندیدن به جوکی در مورد استیضاح ترامپ، میلیون‌ها بار دیده شدند.

امهاف نیز در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد، اما او هیچ‌وقت پستی در مورد پدر خود، داگ امهوف یا نامادری‌ خود به اشتراک نمی‌گذارد. او بیشتر از زندگی دانشجویی خود در دانشکده طراحی پارسونز در نیویورک پست می‌گذارد.

به گفته کیت براور، مورخ و روزنامه‌نگار، نمایش فردگرایی باعث می‌شود که حساب‌های اعضای خانواده رییس‌جمهور و معاون او بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

او به رادیو عمومی ملی درباره حساب اینستاگرام امهاف گفت: «به نظر من این اولین بار است که ما شاهد این نوع فردگرایی و حمایت از خانواده هستیم. ما در طول چهار سال گذشته، با دیدن ظاهر و رفتار خاص ایوانکا و دیگر فرزندان ترامپ، شاهد نوعی یکنواختی در واشینگتن بوده‌ایم. اما حال شاهد خانواده‌ای چند‌نژادی از فرهنگ‌های مختلف هستیم.»

هنوز مشخص نیست که این دریچه به سوی زندگی و خانواده‌های رهبران آینده کشور تا کی باز خواهد بود، اما فعلاً مورد تشویق و قدردانی قرار گرفته است.

در برخی از کامنت‌ها خطاب به نوه‌های آقای بایدن به شوخی نوشته شده: «یادتان نرود داخل کاخ سفید را نشانمان دهید.» عده‌ای هم از صمیمیت خانواده تعریف کرده‌اند.

یک نفر نوشت: «چقدر لذت‌بخش است؛ خانواده‌ای که یکدیگر را دوست دارند و شوخ‌طبعی هم دارند.»

© The Independent