رسانه‌های ایران، سکوت محض درباره تحلیف بایدن و رفتن ترامپ

بیشتر رسانه‌های ایران دلمشغول اخطار مجلس به ظریف بودند

روزنامه‌های تندرو عکس و تیتر اول خود را نه به مراسم تحلیف بلکه بیشتر به روز سخت محمدجواد ظریف در مجلس اختصاص دادند- ATTA KENARE / AFP

با این که انتخابات آمریکا و اتفاقات وابسته به آن سلسله‌وار فضای رسانه‌های داخلی ایران را پر کرده بود، ولی در شب تحلیف جوبایدن فضای روزنامه‌های صبح چهارشنبه تهران فارغ از مراسم تحلیف است. آنها در روزهای گذشته بیشتر محو فضای تحلیف بودند تا سه‌شنبه شب.

در کنار فضای آرام روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها هم سه‌شنبه شب را در سکوت طی کردند. تیتر شب خداحافظی ترامپ با کاخ ریاست‌جمهوری تنها در یکی دو خبرگزاری دیده می‌شد. خبرگزاری ایسنا متعلق به جهاد دانشگاهی در تیتری نوشت: «چهار سال ریاست جمهوری ویرانگر ترامپ تمام شد». این خبرگزاری در ادامه گفت: «بی‌سابقه و غیرقابل پیش‌بینی؛ دولت دونالد ترامپ در چهار سال گذشته بارها این‌گونه توصیف شد. با این حال، فراتر از توییت‌های جنجالی و لفاظی انفجاری، سال‌های ریاست او پیامدهایی قابل توجهی درباره نوع نگاه به آمریکا از سوی مابقی جهان به همراه داشته است. حمله ترامپ به هنجارها و نهادها، هم سبک و هم جوهره سیاست او را شکل می‌داد و تبعات آن تا سال‌ها ادامه خواهد یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران هم با نشر عکس ترامپ از قول او تیتر زد: «تنها رئیس‌جمهوری هستم که جنگ جدیدی آغاز نکرد.» و «ترور سلیمانی دستاورد دولتم بود». این خبرگزاری نوشت: «رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خداحافظی خود گفت که تنها رئیس جمهور چند دهه قبل آمریکا به شمار می‌آید که جنگ جدیدی را آغاز نکرده و ترور سردار سلیمانی را یکی از دستاوردهای دولتش توصیف کرد.»

خبرگزاری مهر دیگر رسانه محافظه کار ایران هیچ اشاره‌ای به تحلیف بایدن نداشت.

حتی روزنامه‌های تندرو عکس و تیتر اول خود را نه به مراسم تحلیف بلکه بیشتر به روز سخت محمدجواد ظریف در مجلس اختصاص دادند. کیهان هیچ اشاره‌ای به تحلیف بایدن نکرد.

تنها روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد بود که در صفحه اول خود با تیتر «بایدن و تجدید قدرت نرم آمریکا در حکمرانی تجارت بین‌الملل» و انتشار عکس جوبایدن در پس زمینه سیاه نوشته که «خبر خوب برای چین و اتحادیه اروپا این است که چین به بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپا تبدیل شده است». این روزنامه تاثیر حضور بایدن را بر اقتصاد و شرایط سیاسی با چین بررسی کرد و در ادامه گفت که «این تازه‌ترین دستاورد جمهوری خلق چین است، حکومتی که نظم بین‌المللی را دستخوش تغییر کرده و نگرانی‌ها و انتقاداتی را برای آمریکا و برخی قدرت‌های اروپایی رقم زده است.»