تکلیف کرسی کامالا هریس در سنا چه می‌شود؟

جو بایدن و باراک اوباما آخرین سناتورهایی بودند که پس از راه یافتن به کاخ سفید، جانشینی در سنا پیدا کردند

کامالا هریس، معاون منتخب ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا - Eric BARADAT / AFP

کامالا هریس روز دوشنبه از مقام سناتوری استعفا می‌دهد تا کمتر از دو روز مانده به مراسم سوگند معاونت ریاست جمهوری از کرسی خود در کنگره کنار برود. 

انتظار می‌رفت که او قبل از مراسم سوگند روز چهارشنبه کناره‌گیری کند، روزی که او و جو بایدن معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور ایالات متحده خواهند شد. 

در نتیجه این فرایند، چهار سال پردردسر خانم هریس در کنگره پایان می‌یابد و آلکس پادیلا یکی دیگر از اعضای حزب دموکرات با ادای سوگند به نمایندگی از کالیفرنیا جانشین وی خواهد شد. 

قانون چه می‌گوید؟ 

وقتی که سناتوری قرار است رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهور شود و از کرسی خود استعفا دهد، فرد دیگری جانشین وی خواهد شد. 

طبق متمم ۱۷ قانون اساسی ایالات متحده وقتی «به علت مرگ، استعفا یا اخراج سناتوری یک کرسی خالی شود» مجلس نمایندگان ایالت همان سناتور مجاز است جانشین وی را تعیین کند. 

اکثر ایالت‌ها و از جمله کالیفرنیا اختیار تعیین جانشین را در مجلس سنا به فرماندار تفویض کرده‌اند اما در پنج ایالت برای انتخاب سناتور جدید انتخابات برگزار می‌کنند و در شش ایالت دیگر هم فرماندار ایالت باید جانشین را از همان حزب سیاسی سناتور قبلی برگزیند. 

سپس نامزد انتخابی مدت باقی مانده را تا پایان دوره مجلس سنا به پایان می‌رساند و طبق قانون ۳۵ ایالت می‌تواند در انتخابات بعدی هم شرکت کند. 

جو بایدن و باراک اوباما آخرین سناتورهایی بودند که پس از راه یافتن به کاخ سفید جانشینی در سنا پیدا کردند و آقای اوباما پس از پیروزی در انتخابات سال ۲۰۰۸ به هیلاری کلینتون و کن سالازار هم سمت‌هایی در دولت خود داد تا چهار کرسی در سنا خالی شود. 

آقای اوباما تقریباً بلافاصله بعد از پیروزی در انتخابات از کرسی نمایندگی ایالت ایلینویز در سنا استعفا داد و آقای بایدن هم پنج روز بعد از برگزاری مراسم تحلیف‌شان در ژانویه ۲۰۰۹ از کرسی دلاور استعفا داد. هر دو جای خود را به دو سناتور دموکرات دادند که تا پایان آن دوره در مجلس سنا بودند. 

پس از انتخاب دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ نیز که جف سشنسز به سمت دادستان کل منصوب شد فقط یک کرسی سنا خالی شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق قانون کالیفرنیا فرماندار این ایالت گوین نیوسام اختیار دارد تا جانشین خانم هریس را انتخاب کند و این کار را هم کرده است. 

فرایند انتخاب جانشین خانم هریس از چه زمانی آغاز شد؟ 

رقابت بر سر جانشینی این نماینده دموکرات کالیفرنیا از ماه‌ها پیش در اوت ۲۰۲۰ آغاز شده بود، زمانی که اعلام کرد معاون آقای بایدن برای شرکت در انتخابات خواهد بود. 

او در سال ۲۰۱۶ به سناتوری انتخاب شده بود و در ژانویه ۲۰۱۷ آقای بایدن مراسم تحلیفش را اجرا کرد. در جریان تلاش برای رسیدن به سناتوری و نیز در دوره خدمتش به عنوان دادستان کل کالیفرنیا آقای اوباما او را تأیید کرده بود. 

در پی درخواست‌ها از آقای بایدن برای انتخاب زنی سیاه‌پوست جهت پیوستن به این نامزد دموکرات در کارزار انتخاباتی‌اش، او خانم هریس را انتخاب کرد. 

پس از این اتفاق بود که گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین خانم هریس در صورت برنده شدن دموکرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر آغاز شد که شاهد پیروزی آقای بایدن در آن بودیم. 

چه کسی جانشین او خواهد شد؟ 

نام چندین شخص سرشناس برای تصاحب کرسی خانم هریس بر سر زبان‌ها بود  و از فرماندار کالیفرنیا گوین نیوسام خواستند زن سیاه‌پوست دیگری را برگزیند. 

باربارا لی و کارن باس اعضای کنگره ایالات متحده از جمله این مدعیان بودند که پیش‌تر نیز نامزدهای محتمل برای همراهی با آقای بایدن در انتخابات بودند. 

لاتین‌تبارها نیز خواستار داشتن نماینده بودند زیرا با آن که ۴۰ درصد جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهند هرگز به عضویت سنا انتخاب نشده بودند. 

به گزارش سی‌ان‌ان، به گفته دستیاران خانم هریس، روز دوشنبه آقای نیوسام رسماً در جریان قصد وی مبنی بر استعفا قرار گرفته است. 

با این اقدام، آقای نیوسام می‌تواند جانشین وی الکس پادیلا را معرفی کند، کسی که هم‌اکنون وزیر امور خارجه این ایالت است. 

آقای پادیلا در دسامبر ۲۰۲۰ هفته‌ها پس از پیروزی دموکرات‌ها بر دونالد ترامپ در انتخابات به عنوان جانشین معاون رئیس جمهور منتخب معرفی شد. 

او اولین سناتور لاتین‌تبار کالیفرنیا خواهد شد و قرار است روز چهارشنبه هم‌زمان با قسم خوردن خانم هریس و آقای بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور، مراسم تحلیف آقای پادیلا نیز برگزار شود.

© The Independent