مشکلات داخلی می‌تواند دست بایدن را برای معامله با ایران ببندد

اولویت بایدن مسائل داخلی است

«بازگشت به توافق اصلی، برای دولت بایدن کف خواسته‌هاست نه سقف آنها. موضوع به همینجا ختم نمی‌شود.» - Angela Weiss / AFP

تیم دولت جدید آمریکا اولویت‌هایش را بر حل مسائل داخلی گذاشته و مشکلات داخلی ممکن است بر تصمیم بایدن درباره مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای ایران تاثیرگذار باشد.

آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور منتخب، جو بایدن، تیمی از پیشکسوتان را برای مذاکره درباره توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران جمع می‌کند، به تحلیل انتخاب‌های بایدن در پیوستن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران پرداخته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای از میان بردن توافق چند ملیتی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران در طول چهار سال ریاست جمهوری خود تلاش کرد تا دستاورد دیپلماتیک باراک اوباما، مقام پیشین خود را با سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران جایگزین کند.

با توجه به اینکه آخرین روزهای فعالیت ترامپ سپری می‌شود، اتهامات، تهدیدها و تحریم‌های بیشتر ترامپ و وزیر خارجه‌اش، مایک پمپئو، از یک سو، و تصمیم ایران برای تقویت غنی‌سازی اورانیوم و توقیف نفتکش کره جنوبی، از سوی دیگر، به ادامه نگرانی‌ها نسبت به درگیری منطقه کمک کرده است.

ایران در روزهای اخیر رزمایش‌های نظامی انجام داده است که از نگاه برخی ناظران هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت جدید بایدن است.

پس از شورش کنگره در اوایل ماه جاری میلادی اختلافات سیاسی در آمریکا شدیدتر شده و از سوی دیگر همه‌گیری کووید-۱۹ و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن از جمله چالش‌های داخلی و در اولویت رسیدگی برای دولت جدید به‌شمار می‌رود. 

بایدن و تیمش با متحدان و مخالفانی مواجه خواهند شد و نمی‌دانند که ایالات متحده آمریکا تاب چقدر توجه و راه‌حل برای توافق هسته‌ای ایران، یا هر نگرانی خارجی دیگر را دارد. ضمن این که این پرسش مطرح است که آیا تعهد بایدن توسط جانشین وی لغو خواهد شد یا خیر.

معاون وزیر امور خارجه منتخب بایدن، وندی شرمن، ماه گذشته در مصاحبه با یک برنامه خبری بوستون قبل از نامزدی خود، وجود مشکلات را تایید کرد. شرمن، که مذاکره‌کننده ارشد باراک اوباما بود، درباره اهداف کلی سیاست خارجی، از جمله توافق ایران گفت: «ما در این مورد سخت تلاش خواهیم کرد، زیرا اعتبار خود را از دست داده‌ایم.»

اولویت اول بایدن برای مذاکرات مجدد، برگرداندن ایران و ایالات متحده به تعهداتشان در انطباق با توافق هسته‌ای است که به ایران پیشنهاد می‌کند در ازای پذیرش محدودیت‌های مواد و تجهیزات هسته‌ای، از تحریم‌ها خلاص شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شخصی که با تفکر تیم انتقالی بایدن آشناست و نخواست نامش فاش نشود، گفت: «اگر ایران به توافق خود پایبند باشد، ما نیز چنین خواهیم کرد. این اولین قدم است.»

اما بایدن با فشارهایی مواجه است؛ هم از سوی مخالفان دموکرات و هم جمهوری‌خواه. آنها نمی‌خواهند که ایالات متحده تا زمان رفع دیگر نگرانی‌های مطرح درباره جمهوری اسلامی، اهرم تحریم را دور بیندازد. این موارد شامل موشک‌های بالستیک ایران و مداخله اساسی و طولانی مدت در سوریه، یمن، لبنان و عراق است. بایدن قول داده که به همه این‌ها هم بپردازد.

شخصی که با تفکر دولت آینده در این خصوص آشناست گفت: «بازگشت به توافق اصلی، برای دولت بایدن کف خواسته‌هاست نه سقف آنها. موضوع به همینجا ختم نمی‌شود.»

قانون‌گذاران کنگره از لغو تحریم‌های سپاه پاسداران و دیگر بازیگران جمهوری اسلامی که در ایالات متحده به عنوان حامیان تروریسم شناخته می‌شوند، و همچنین از برداشتن فشار مالی جلوگیری خواهند کرد. ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد موسسه دفاع از دموکراسی می‌گوید: «این یک شکاف واقعی در داخل حزب دموکرات است.»

هنوز روشن نیست که آیا بایدن شرمن را به عنوان مسئول مذاکرات با ایران انتخاب می‌کند یا فرد دیگر را برمی‌گزیند.

یک درگیری جدید در خاورمیانه فقط کار بایدن برای مقابله با مشکلات فوری، از جمله برنامه دو تریلیون دلاری برای کاهش انتشار سوخت‌های فسیلی آسیب‌رسان به آب و هوا، دشوار می‌کند.

کریم سجادپور، کارشناس مسائل ایران و ایالات در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی متحده می‌گوید: «اگر جنگ با ایران اجتناب‌ناپذیر شود، بایدن باید هر کار دیگری را که می‌خواهد انجام دهد، کنار بگذارد. بایدن و تیمش بسیار به این موضوع بسیار توجه دارند و اولویت‌هایشان مسائل داخلی است.»

خبرگزاری بلومبرگ روز گذشته گزارش داده بود که لغو تحریم‌های نفتی ایران با توجه به پیچیدگی‌ها و دیگر موضوعات مهم داخلی در اولویت دولت بایدن قرار ندارد.