تأکید سفیر ایران در کابل بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمهوریت افغانستان

بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، در روزهای اخیر با شماری از چهره‌های سیاسی افغان دیدار داشته است

 بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، با امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان دیدار کرد- تصویر از صفحه فیسبوک معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در دیدار با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، ایران و افغانستان را دو کشور مسلمان و برادر خواند و بر روابط میان این دو کشور تاکید کرد. امینیان نیز در این دیدار بر موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جمهوریت افغانستان تاکید کرد. 

این ملاقات در حالی صورت می‌گیرد که بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، در روزهای اخیر با شماری از چهره‌های سیاسی افغان، شخصیت‌های بانفوذ و مقام‌های حکومتی افغانستان دیدار داشته است. او در ادامه این ملاقات‌ها این‌بار به دیدار امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان رفت و آقای صالح، او را در دفتر کار خود ملاقات کرد.

در خبرنامه‌ای که از سوی دفتر معاونت اول ریاست جمهوری افغانستان در رابطه با جزئیات ملاقات امرالله صالح و آقای امینیان به نشر رسید، آمده است: «محترم امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، دکتر بهادر امینیان، سفیر کبیر جمهوری اسلامی ایران مقیم کابل، را در قصر صدارت عظمی به حضور پذیرفت و دو طرف در این دیدار روی مسائل جاری میان ایران و افغانستان ازجمله گفت‌وگوهای صلح بحث و تبادل نظر نمودند.»

آقای صالح در این دیدار به سفیر ایران در کابل گفت: «افغانستان و ایران به عنوان دو کشور مسلمان و برادر دارای روابط حسنه‌اند و در آینده نیز به همکاری‌های متقابل که متضمن منافع مشروع هر دو ملت باشد، ادامه خواهد داد.»

بهادر امینیان، سفیر ایران نیز از تعهد کشورش در مورد حمایت از ارزش‌های نظام، جمهوریت و دولت افغانستان به آقای صالح اطمینان داد و گفت: «موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از جمهوریت و ارزش‌های دو دهه گذشته در افغانستان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدزی جاوید، آگاه سیاسی افغان، از سیاست ایران در مقابل افغانستان و به‌ویژه روند صلح انتقاد کرد و گفت: «آقای امینیان در این ماه‌های اخیر و آغاز دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی با شماری از سیاسیون نظام و بیرون از نظام کشور دیدار داشته است و در اصل معلوم نیست که در پی چیست، اما به نظر من وی وظیفه دارد تا پیام دولت ایران را انتقال دهد و آن هم به کسانی که ایران انتخاب کرده است. متاسفانه دولت ایران در گذشته و در حال حاضر در برابر افغانستان صادق نبوده و دنبال منافع شخصی خود است و می‌کوشد که وضعیت را گل‌آلود نگهدارد تا به مناففعش برسد و آن بخشی را هم که رسیده است حفظ کند.»

ظاهرشاه حمیدی، آگاه سیاسی، نیز گفت: «بلی، ایران هم‌دین و هم‌فرهنگ ماست اما در عمل مانند پاکستان دشمنی زیرک و دنبال منافع خود. آقای صالح، حرف‌های خوبی زده است، اما ایران هیچ وقت این حرف‌ها را به معنی واقعی آن قبول ندارد و تلاش می‌کنند که از هر راه ممکن به هدفش برسد. ایران اگر دوست و برادر ما است، چرا از روند صلح که جریان دارد حمایتش را اعلام نمی‌کند و یا از روابطش با طالبان برای صلح در افغانستان کار نمی‌کند.»

مقام‌های ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که خواستار ختم جنگ و تامین صلح پایدار در افغانستان‌اند و تلاش می‌کنند که مانند یک همسایه خوب در کنار مردم و دولت افغانستان قرار داشته باشند.

در همین حال دولتمردان افغانستان نیز گفته‌اند که افغانستان با هیچ کشوری دشمنی و دعوا ندارد و می‌خواهد با تمام کشورهای جهان به ویژه همسایه‌های خود روابط حسنه و متقابلی که منافع ملی یکدیگر در آن محترم دانسته شود، داشته باشد.

بیشتر از جهان