بوریس جانسون از فردا کلید دفتر نخست وزیری را می‌چرخاند

جهان با اتحاد جانسون – ترامپ دچار تغییرات اساسی خواهد شد؟

LEON NEAL / AFP

بوریس جانسون با اختلاف بسیار زیادی، نسبت به رقیبش جرمی هانت، به عنوان نخست وزیر بعدی بریتانیا اعلام شد. در میان رای دهندگان اعضای حزب محافظه کار او بیشتر از ۹۲ هزار رای را به خود اختصاص داد. این رقم نزدیک به دو برابر، میزان رای به جرمی هانت است که حدود ۴۶ هزار رای به دست آورد.

با مقایسه این تعداد می‌توان فهمید که او در میان اعضای حزبش از حمایت زیادی برخوردار است. اعضای این حزب که شخصیت بوریس جانسون را برای مقابله با بحران برگزیت مناسب می‌دیدند برای این پیروزی بسیار هیجان زده‌اند. هر چند بوریس جانسون نخست وزیری‌اش را در حالی آغاز می‌کند که نه تنها بحران برگزیت را در پیش رو دارد بلکه باید برای بحران روابط ایران و بریتانیا هم چاره‌اندیشی کند.‌

او که در مراسم اعلام نتایج سعی می‌کرد با زبان طنز با طرفدارانش صحبت کند گفت: ما انرژی را به بریتانیا برمی‌گردانیم و تاکید کرد که  همگی با هم می‌توانیم بریتانیا را از چالش برگزیت عبور دهیم و  تا ۳۱ اکتبر برگزیت اتفاق خواهد افتاد.  

هر چند به باور بسیاری این موضوع تقریبا ممکن نیست چرا که اول از همه بعید است اتحادیه اروپا با توافق دیگری به غیر از آنکه با خانم ترزا مِی تهیه شد موافقت کند. آن توافق هم مورد موافقت نمایندگان مجلس عوام قرار نگرفت و حتی موجب استعفای خانم ترزا می هم شد و دوم اینکه اگر بوریس جانسون بخواهد بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، پارلمان به احتمال زیاد با او همراه نمی‌شود و اعضای حزب محافظه کار در پارلمان اکثریت ندارد که بتواند این موضوع را بدون توافق با دیگر نمایندگان از احزاب مختلف به تصویب برساند. موضوعی که از همین الان هم مورد انتقاد بسیاری افراد در خود حزب محافظه کار قرار گرفته است. این را هم در نظر داشته باشیم که عدم موفقیت بوریس جانسون در مقابل پارلمان ممکن است به رای‌گیری زودهنگام و در نتیجه سقوط حزب محافظه کار منجر شود.

از طرف دیگر، بوریس جانسون در حالی کارش را شروع می‌کند که موضوع خروج آمریکا از برجام و توقیف دو نفتکش ایرانی و بریتانیایی هم محل مناقشات بسیاری است. دیروز در جلسه‌ای به نام جلسه کبری اعضای کابینه به همراه خود خانم ترزا می مسایل ایران را مورد بررسی قرار دادند. هر چند در آخر، آنها موضع میانه رویی را در مقابل ایران اتخاذ کردند و به دنبال اعلام جنگ یا تحریم علیه ایران نیستند. به نظر می‌رسد خانم می و جرمی هانت در آخرین روز کاری‌شان نمی‌خواهند مسئولیت بیشتر و یا انتقاداتی را با خود همراه کنند. آنها ضمن اینکه به امنیت کشتیرانی در محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز تاکید کردند اما غیر مستقیم، ادامه تصمیمات مهم در این رابطه را به نخست وزیر بعدی و اعضای کابینه‌اش واگذار کردند.

بوریس جانسون که زمانی وزیر امور خارجه در کابینه‌ی خانم ترزا بود، به دلیل سیاست‌های میانه رو خانم می در مقابل برگزیت، استعفا داد. از همان روز بسیاری از مفسرین معتقد بودند او کابینه را در حالی ترک می‌کند که با عنوان بالاتری، که نخست وزیری است برخواهد گشت.

پیش‌بینی‌ها درست از آب در آمد و او از فردا کلید دفتر نخست وزیری را می‌چرخاند و زمام امور را به دست خواهد گرفت. بوریس جانسون همواره نزدیکی فکری‌اش به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نشان داده است و این علاقه بارها از طرف دونالد ترامپ هم اعلام شده است. بنابراین دور از انتظار نیست اگر حالا با اتحاد ترامپ – جانسون در مقابل ایران مواجه شویم. در این صورت برجام بیش از پیش به سمت نابودی خواهد رفت و حتی بعید نیست که این اتحاد، آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه روشن کند.

در این میان ایران هم با توقیف نفتکش بریتانیایی به سیاست چشم در برابر چشم روی آورده است و آنچه کمی ترسناک به نظر می‌رسد عبور کشورها از سیستم دیپلماسی و گفتگو در کنار سازمان‌های بین‌المللی است که به سمت اقدام‌های خودسرانه و انتقام جویانه پیش می‌رود و این موضوع می‌تواند برای تمام کشورهای خاورمیانه ایجاد شرایط بحرانی کند. در این میان ادامه تنش در یکی از مهم‌ترین آب راه‌های سوخت بر قیمت انرژی در تمام دنیا اثرگذار خواهد بود.     

بیشتر از جهان