بایدن برای واکسیناسیون از گارد ملی کمک می‌گیرد

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا، بر فوریت تزریق واکسن و اعطای کمک‌های مصوب کنگره تاکید دارد

آمریکا در حالی سال جدید را آغاز کرده که تا کنون ابتلای ۲۵ میلیون نفر به کرونا در این کشور تایید شده است -  Ethan Miller/Getty Images/AFP

جو بایدن قول داد تا برای توزیع واکسن کووید-۱۹ در سراسر ایالات متحده گارد ملی ایالات متحده و مؤسسه فدرال مدیریت امور اضطراری (فیما) را به کار گیرد. این اقدام در چارچوب برنامه واکسن و با هدف تسریع تزریق واکسن صورت می‌گیرد. اجرای این برنامه در دولت دونالد ترامپ کُند و از اهداف تعیین شده خیلی عقب بود. 

رئیس جمهور منتخب چند روز مانده به مراسم تحلیف‌اش در ۲۰ ژانویه می‌خواهد «راه‌ندازی مراکز تزریق محله‌ای جدیدی با حمایت دولت فدرال» را پیشنهاد بدهد و هزاران کارمند و پیمانکار را «بسیج» کند. او همچنین قول داد هزینه استفاده از گاردملی ایالت‌ها را برای کمک به توزیع واکسن کاملاً پرداخت کند. 

او پیشنهاد داد تا مراکز تزریق واکسن درون مدارس، مجتمع‌های ورزشی و مراکز اجتماعات محلی راه‌اندازی شود و همچنین درمانگاه‌های سیار، داروخانه‌ها و مراکز درمانی به محله‌های سیاه‌پوست‌نشین و لاتین‌تبارها و نواحی روستایی خدمات‌رسانی کنند. 

رئیس جمهور منتخب همچنین قصد دارد برای شتاب دادن به تولید منابع مربوط به واکسن به قانون تولید دفاعی هم متوسل شود. 

این در حالی است که طبق گزارش تا تاریخ ۱۵ ژانویه، بیش از ۳۱ میلیون دوز واکسن در مراکز مهار و جلوگیری بیماری توزیع شده است، اما فقط به ۱۲.۲ میلیون نفر یک دوز تزریق شده است. حدود ۱.۶ میلیون نفر هم دو دوز دو واکسن سریع را تزریق کرده‌اند. 

اما تزریق واکسن در دولت ترامپ از هدف‌گزاری اولیه یعنی تزریق به ۲۰ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۰ خیلی عقب است و در جشن سال نو شمار کسانی که نخستین دوز را تزریق کرده بودند از ۳ میلیون نفر کمتر بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن روز جمعه در دلاور گفت: «برنامه تزریق واکسن در ایالات متحده تاکنون با ناکامی تاسف‌باری همراه بوده است. اگر بخواهیم حقیقت را صادقانه بگوییم اوضاع به جای بهتر شدن رو به بدتر شدن است و تغییراتی که در خط ‌مشی‌ها می‌دهیم با گذشت زمان در آمار کووید انعکاس خواهد یافت.»   

رئیس جمهور منتخب قصد دارد دسترسی به واکسن را گسترش دهد و در عین حال توزیع به صورت برابر صورت گیرد. به طوری که در صد روز نخست دولت وی صد میلیون دوز توزیع شود و علاوه بر تزریق واکسن به خدمه درمان، شرط سنی نیز به افراد ۶۵ سال و بالاتر بسط یابد. 

بایدن روز جمعه در دلاور گفت: «این به معنای آن نیست که تمام افراد این گروه فوراً واکسن دریافت کنند زیرا واکسن‌ها را به محل‌های لازم نرسانده‌اند. اما به معنای آن است که واکسن‌ها که برسد به افراد نیازمند بیشتری تزریق خواهد شد.» 

پیش از این سخنان نیز بایدن برنامه ۱.۹ تریلیون دلاری «طرح نجات آمریکا» را اعلام کرده بود که حرکت دولت وی برای تقویت اقتصاد دستخوش رکود و کمک مستقیم به میلیون‌ها آمریکایی از جمله پرداخت‌های مستقیم و مکمل چک‌های ۶۰۰ دلاری اخیراً تصویب شده است. 

این برنامه شامل ۱۶۰ میلیارد دلار کمک برای برنامه واکسن می‌شود که دربرگیرنده ۲۰ میلیارد دلار برای توزیع و ۵۰ میلیارد دلار برای افزایش آزمایش‌ها است. 

رئیس جمهور منتخب بایدن بر فوریت تزریق واکسن و اعطای کمک‌های مصوب کنگره تاکید کرد. آمریکا در حالی سال جدید را آغاز کرده است که از شروع بحران بهداشتی تاکنون بیش از ۳۹۰ هزار نفر جان باخته‌اند و ابتلای نزدیک به ۲۵ میلیون نفر به کرونا تایید شده است. 

ایالت‌ها از جان باختن بیش از ۲۳ هزار نفر بیمار کرونا در این هفته خبر دادند. طبق اعلام برنامه ردگیری کووید، این میزان تلفات ۲۵ درصد بیشتر از هر هفته‌ای از شروع همه‌گیری تاکنون بوده است. 

آقای بایدن گفت: «سلامت مردم واقعاً در خطر است.» 

او در پایان سخنانش افزود: «قول می‌دهم که این کار را عالی پیش ببریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان