آمریکا و اروپا بازداشت ناوالنی را محکوم کردند

برخی مقامات آمریکا و اروپا خواستار آزادی فوری منتقد کرملین شدند

ایالات متحده و اروپا دستگیری الکسی ناوالنی که یک سال پس از مسمومیت با سم نوویچوک، به روسیه بازگشت را محکوم کردند.

جیک سالیوان، مشاور جدید امنیت ملی جو بایدن، خواستار آزادی فوری ناوالنی شد و در توییتر خود نوشت: «آقای ناوالنی باید فوراً آزاد شود و عاملان حمله ظالمانه به جان او باید پاسخگو باشند».

مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ نیز این عمل را به شدت محکوم کرد و آن را در راستای تلاش برای خاموش‌کردن منتقدان در روسیه دانست.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، نیز خواهان آزادی ناوالنی شد و بازداشت ناوالنی را «غیرقابل‌قبول» دانست. میشل در توییتی نوشت: «من از مقامات روسی می‌خواهم که فوراً او را آزاد کنند.»

اگنس فون درمول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم در این مورد اعلام کرد که به همراه شرکای اروپایی خود به‌دقت ماجرا را رصد می‌کنیم و خواهان آزادی ناوالنی هستیم.

دفتر وزارت امور خارجه انگلیس با ابراز نگرانی از بازداشت ناوالنی، گفت: «مقامات روسی به‌جای آزار و اذیت قربانی این جنایت وحشتناک، باید نحوه استفاده از سلاح شیمیایی در خاک روسیه را بررسی کنند.»

 ناوالنی قصد داشت سال ۲۰۱۸ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه شود، اما به دلیل محکومیت‌های قبلی، رد صلاحیت شد.

او که منتقد سرسخت و سرشناس ولادیمیر پوتین است، پس از آن که در روز ۲۰ اوت سال گذشته، طی یک مسافرت هوایی داخلی در روسیه بیمار شد، با هواپیما به آلمان منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان جنگ‌افزارهای شیمیایی آلمان می‌گویند آزمایش‌ها نشانگر آن است که این سیاستمدار با سم نوویچوک، ماده شیمیایی ضداعصاب متعلق به دوران شوروی مسموم شده است. بااین‌حال کرملین دست‌داشتن در این حمله را تکذیب کرده است.

پس از این ماجرا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به ملاقات رهبر اپوزیسیون روسی، رفت.

الکساندر (الکسی) ناوالنی، از مخالفان عمده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز یکشنبه پس از بازگشت به مسکو در فرودگاه بازداشت شد. او از هوادارانش خواسته بود در فرودگاه تجمع کنند، اما در آخرین لحظات پرواز، هواپیما تغییر مسیر داد و به‌جای فرودگاه ننوکووو، در فرودگاه شرمتیوو به زمین نشست که کسی از هواداران او یا خبرنگاران انتظارش را نداشت.

وکلای الکساندر ناوالنی، منتقد کرملین، پیش‌تر گفتند که او در بازگشت به روسیه با حکم سه سال و نیم زندان روبه‌رو است.

بیشتر از جهان