غربالگری لغو نشد، توییت خزعلی حذف شد

روزانه دو هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود

خزعلی از مخالفان سرسخت سند ۲۰۳۰ یا سند آموزشی یونسکو و لایحه اعطای تابعیت به فرزندان ایرانی  به شمار می‌رود - عکس از جماران

کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پستی توییتری از لغوغربالگری اجباری زایمان توسط مجلس شورای اسلامی خبر داد.

واکنش‌ها به توئیت خانم خزعلی به‌قدری زیاد بود که او چند ساعت پس از انتشار، توئیت خود را حذف کرد. او در حساب کابری توئیتر خود نوشته بود: «عرض تبریک به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت، بالاخره با تلاش برخی از نمایندگان انقلابی مجلس، اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویزهای غیراستاندارد و غیرمتقن علمی (که باعث قتل جنین می‌شد) برداشته شد. حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست.»

این توئیت واکنش‌های بسیار تندی را میان کاربران توئیتر به همراه داشت. بسیاری از مخالفت‌ها با گفته‌های خانم خزعلی، به متولد شدن شمار زیادی نوزاد مبتلا به سندرم داون با محدودیت‌های جسمی و هوشی مربوط می‌شد. موافقان این طرح نیز با هشتگ «من زنده هستم» در حمایت از گفته‌های کبری خزعلی، مطالبی در فضای مجازی توئیت‌ کردند.

کبری خزعلی، پیش‌تر هم مدعی شده بود که شیوه غربالگری جنین در ایران، خلاف سیاست‌های افزایش جمعیتی علی خامنه‌ای است. او دستگاه‌های دولتی را به «مقاومت خاص» در برابر اجرای سیاست‌های جمعیتی متهم کرده و گفته بود «در حال اجرای برنامه کنترل جمعیت در راستای سند ۲۰۳۰ هستند.»

سیاست‌های کلی جمعیت در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ از سوی آقای خامنه‌ای ابلاغ شد. پس از آن، زنان و مردان برای جلوگیری از باروری با سختگیری‌هایی مواجه شدند. عمل وازکتومی‌ در مردان و توبکتومی ‌(بستن لوله‌های رحمی‌ زنان) در دانشگاه‌های علوم پزشكی و مراکز دولتی ممنوع اعلام شد.

او همواره از حامیان تفکرات و سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی ایران در خصوص سیاست‌های کلی جمعیت، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزندآوری و کاهش سن ازدواج بوده‌ است. به عنوان مثال، خزعلی مسئولیت قتل رومینا، دختر نوجوانی که به وسیله پدرش با داس سربریده شد را به گردن سند آموزشی یونسکو (سند ۲۰۳۰) انداخت. در این رابطه در توئیتی نوشت: «خون رومینا اشرفی‌ها بر گردن مسئولانی است که با آموزش‌های نامناسب (۲۰۳۰) و رها کردن فضای مجازی باعث شده‌اند نوجوانان به بلوغ جنسی زودرس برسند! و اگر جوان بخواهد از راه درست ازدواج کند به او برچسب کودک‌همسری می‌زنند، و جامعه را علیه آن می‌کنند تا جایی که پدر قاتل فرزند خود می‌شود!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کبری خزعلی پیشتر در خرداد ماه نیز در جلسه بررسی وضعیت جمعیتی کشور گفته بود بر اساس تأکیدات علی خامنه‌ای بر موضوع جمعیت، قرار بوده است که مسائل و ابزارهای مربوط به طرح کنترل جمعیت به طور کلی حذف شود. این در حالی است که شاهد توزیع اقلام کنترل جمعیت و اقدامات دیگر از جمله غربالگری‌های پرخطر برای بانوان باردار هستیم.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، با بیان اینکه در سه ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ تعداد ۹۲ هزار سقط غیر درمانی و غیراستاندارد در کشور انجام شده‌است، گفته بود: «سال ۹۲ از سوی وزارت بهداشت اعلام شد که روزانه هزار سقط غیر درمانی و «جنایی» در کشور انجام می‌شود که گفته می‌شود این رقم دو برابر یعنی روزی ۲ هزار سقط است.»

خزعلی با اشاره به آمار رسمی سالانه ۶۸۰ سقط غیر درمانی و غیرقانونی در کشور، این امر را «یک جنایت بزرگ» از سوی «مادران» و «افراد سقط کننده» عنوان کرده بود. او نگرانی در مورد سقط جنین‎ را مشابه نگرانیِ ناشی از مرگ و میر کرونا دانسته و آن را بسیار بااهمیت می‌داند.

همزمان با توئیت جنجالی کبری خزعلی در مورد لغو اجباری‌بودن آزمایش غربالگری، خبرگزاری بسیج نیز در گزارشی با عنوان خطرات غربالگری جنین، سقط جنین را قتل توصیف کرد و نوشت: «طبق آمار‌ها تعداد سقط عمدی جنین غیرقانونی و غیرشرعی در ایران از ۲۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار در سال برآورد می‌شود که فقط حدود ۱۲ هزار قتل آن در سال قانونی است.» این گزارش بخش قابل توجهی از سقط جنین‌های انجام شده در ایران را مربوط به انجام آزمایش‌های غربالگری توصیف کرد.

در حالی که واکنش‌های تند در مورد انجام آزمایش غربالگری برای سنجش سلامت نوزاد و عدم وجود سندروم داون مدتی است شدت گرفته ‌است، این آزمایش یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های دوران بارداری برای سنجش سلامت نوزادان است که انجام آن در ایران هم اجباری است.

آزمایش غربالگری که یکی از روش‌های تشخیص نقص‌های مادرزادیِ جنین است، از طریق آزمایش خون و سونوگرافی، سلامت جنین را در ماه‌های مختلف بارداری نشان می‌دهد. آزمایش غربالگری و آزمایش‌های تشخیصی در سه ماهه اول بارداری، برای تشخیص نقص‌های مادرزادی جنین حیاتی است و در صورت تشخیص سندورم داون، مادر مجوز سقط جنین تشخیصی را دارد.

سندروم داون مشکلی ژنتیکی است. نوزادانی که با این سندروم متولد می‌شوند ویژگی‌های فیزیکی خاص دارند و عموما میزانی از ناتوانی در یادگیری را تجربه می‌کنند. این کودکان برخی توانایی‌های کودکان هم‌سال خود را ندارند و اجزای چهره آنها نیز با سایرین فرق دارد.

در هفته‌های گذشته وبسایت تسنیم، پایگاه خبری وابسته به سپاه پاسداران نیز در گزارشی خبر از سقط جنین‌هایی داد که زنان به بهانه نتیجه آزمایش غربالگری انجام می‌دهند. تسنیم، غربالگری بارداری را «ماشین مدرن سقط جنین» در وضعیت بحران جمعیتی ایران توصیف کرد که باعث جلوگیری از زاد و ولد شده است. به گفته این پایگاه خبری، هزینه بالای آزمایش‌‌های تکمیلی موجب شده است که حدود ۲۰هزار مادر خودشان اقدام به سقط جنین کنند. حکومت ایران طی سال‌های گذشته فشار زیادی به زنان در خصوص باروری و جلوگیری از سقط جنین آورده و قوانین سختگیرانه و تنبیهی برای آن در نظر گرفته است.

تابستان امسال وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که در مراکز دولتی و بیمارستان‌ها، وسایل پیشگیری از بارداری در اختیار زنان قرار نخواهد گرفت. این ممنوعیت به دنبال دستور مستقیم رهبر جمهوری‌اسلامی ایران انجام شد.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، دی ماه سال ۱۳۹۷ اعلام کرد بر اساس سیاست‌های جمعیتی، انجام وازكتومی‌ (بستن لوله باروری مردان) ‏در كشور ممنوع است و در صورت گزارش چنین موردی، با متخلفان برخورد می‌شود.‏