ادعای نماینده مجلس ایران درباره بی‌اعتمادی مردم آمریکا به واکسن «فایزر» 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید نباید در خرید واکسن عجله کرد

تاکنون بیش از یک میلیون و سیصد‌ هزار نفر در ایران به کووید-۱۹مبتلا شده‌اند- ATTA KENARE / AFP

فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، مدعی شده است که مردم کشور آمریکا از پذیرش واکسن ساخت شرکت فایزر «خودداری» می‌کنند و نمونه‌هایی از عوارض این واکسن در میان کسانی که آن را دریافت کرده‌اند، دیده ‌شده است.

فاطمه رحمانی مدعی شد که «اگر واکسن فایزر خوب بود، مطمئنا آمریکایی‌ها آن را به ما نمی‌فروختند و برای مردم خود آن را مصرف می‌کردند.»

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفت: «نباید اجازه دهیم آمریکا و دیگر کشورهای غربی کشور ما را محلی برای آزمایش واکسن‌های خود بدانند و باید مسئولان ما از سلامتی مردم صیانت و حفاظت کنند.»

علی خامنه‌ای، رهبر نظام حاکم بر ایران، هفته گذشته در یک سخنرانی دستور ممنوعیت خرید واکسن‌های تولید بریتانیا و آمریکا را صادر کرد. پس از سخنان علی خامنه‌ای، سخنگوی جمعیت هلال احمر ایران گفت که خرید ۱۵۰هزار دوز واکسن شرکت فایزر، اهدایی از سوی خیرین ایرانی، منتفی است.

فاطمه رحمانی درباره اقدامات ایران درخصوص خرید واکسن کرونا از دیگر کشورها نیز گفت، «از هفت‌ میلیارد‌نفر جمعیت دنیا تاکنون ۲۴میلیون‌نفر واکسن کرونا زده‌اند که نشان‌می‌دهد همه دنیا با احتیاط با این واکسن برخورد می‌کنند»، و بنا بر این، به زعم این نماینده مجلس شورای اسلامی،  ایران نباید در خرید واکسن عجله کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاطمه رحمانی خود پیش‌تر به ویروس کرونا مبتلا شده بود. خبرگزاری فارس به نقل از این نماینده مجلس یازدهم نوشته است: «معتقدم در خرید واکسن خارجی حتی از منابع مطمئن هم به حداقل اکتفا شود تا هم فرصت بیشتری برای کارآزمایی واکسن خارجی باشد، و هم در صورت تایید اعتبار و اثربخشی واکسن داخلی، عملا با تولید واکسن داخلی بی‌نیاز ازخرید واکسن خارجی خواهیم شد که بسیار مطمئن‌تراست.»

روایت‌های گوناگونی درباره برنامه جمهوری اسلامی ایران برای خرید یا تولید واکسن داخلی در هفته‌های گذشته منتشر شده بود، اما پس از سخنان علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت خرید واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی، غالب روایت‌های حکومتی در صدد مشروعیت‌بخشی به تصمیم علی خامنه‌ای درباره منع ورود واکسن خارجی به کشور بوده است. 

با این‌حال، فرمان ممنوعیت ورود واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی به ایران واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و هفته گذشته سازمان عفوبین‌الملل در بیانیه‌ای نوشت: «تصمیم رهبر جمهوری اسلامی ایران برای ممنوع کردن دسترسی میلیو‌ن‌ها نفر از مردم ایران به واکسن‌های حیاتی آمریکایی و انگلیسی کرونا، نادیده انگاشتن حق حیات و حق سلامت است. علی خامنه‌ای در حال بازی با جان میلیون‌ها انسان است. مقام‌های ایرانی باید فورا به این بی‌اعتنایی ‌شرم‌آور به تعهدات حقوق بشری پایان دهند.»