پای واکسن کرونا هم به ناصرخسرو باز شد

واکسن کرونا در بازار سیاه به بهای هزار یورو فروخته می‌شود

در ایران آزمایش انسانی واکسن تولید داخلی در هفته گذشته انجام شده است- AFP

در حالی که نگرانی از عمل کردن واکسن کرونا روی نوع جهش یافته این ویروس قوت گرفته است، امروز خبر فروش واکسن کرونا در بازار سیاه به قیمت هزار یورو خبرساز شده است.

گفته می‌شود پنجاه کشور جهان و بیشتر کشورهای همسایه ایران واکسیناسیون کرونا را برای گروه‌های پر‌خطر، سالمندان  و کادر ‌درمان آغاز کرده‌اند. در ایران آزمایش انسانی واکسن تولید داخلی در هفته گذشته انجام شده است. ولی همچنان مقام‌های بهداشتی گفت‌وگو در مورد واکسن کرونا را به اعلام وضعیت مشخص برای آغاز واکسیناسیون ترجیح می‌دهند.

مردم اما نگران از وضعیت سلامتی خود و خانواده‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی مشغول جنگ با هشتگ «واکسن بخرید» هستند. مسوولان و مقام‌های بهداشتی همچنان با گفته‌های ضد و نقیض خود از واکسن بی‌اعتمادی اجتماعی را دامن می‌زنند.

هرچند جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی‌ایران در هفته‌های گذشته خبر از خرید واکسن کرونا به تعداد محدود داده بود، ولی هنوز طرحی با عنوان واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز نشده است و مردم ناامید از عملکرد مسوولان دست در جیب خودشان کرده‌اند و دنبال واکسن کرونا در بازار سیاه رفته‌اند.

در روزهای گذشته سخنگوی هلال احمر با بیان این که سیاست‌گذاری خرید و تایید واکسن بر عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است گفت که واکسن مورد نیاز را از کشور چین خریداری خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان گفته شد که یک موسسه خیریه خارج از کشور برای اهدای ۱۵۰ هزار دوز واکسن «فایزر» اعلام آمادگی کرده است. سخنگوی جمعیت هلال احمر ایران گفت: «در صورتی که این موسسه خیریه بتواند ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا به جمعیت هلال احمر تحویل دهد، با نظر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نسبت به توزیع آن اقدام خواهیم کرد».

طبق قانون مدیریت بحران، دریافت کمک‌های بین‌المللی بر عهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است.

با توجه عدم امکان خرید واکسن برای ایران از راه‌های قانونی که ظاهرا به دلیل مشکلات تراکنش بانکی در پی تحریم ها و بسته بودن مرزهاست، واکسن‌های بازار سیاه از کجا وارد ایران شده اند؟

روزنامه دنیای اقتصاد روز دوشنبه در گزارشی نوشت: «در بازار سیاه واکسن موجود است، ولی مشخص نیست که این واکسن واقعی است یا نه» به گفته این گزارش مردم هستند که باید به واکسن بازار سیاه اعتماد کنند و برای آن هزار یورو پرداخت کنند. این گزارش می‌گوید برای این واکسن پول رایج ایران قبول نمی‌شود و فروشنده فقط یورو دریافت می‌کند.

هرچند کشور تولید کننده واکسنی که از بازار سیاه خیابان ناصرخسروی تهران سر درآورده مشخص نیست، یک فروشنده به این روزنامه گفته است که :«از‌‌ ده روز دیگر واکسن چینی هم می‌آید.»

این در حالی است که امروز شبکه آی‌تی‌وی بریتانیا از قول یک مشاور علمی این کشور اعلام کرد که دانشمندان نسبت به اثربخش بودن کامل واکسن‌های تولیدشده کرونا بر روی گونه جدید ویروس که در آفریقای جنوبی ثبت‌ شده است، اطمینان ندارند.