عربستان سعودی: مسئله فلسطین نیاز به راه‌حلی جامع دارد

نگرانی از دخالت‌های منطقه‌ای ایران در کنفرانس مشترک وزیر خارجه عربستان و اردن

ناظران سیاسی به عربستان سعودی چشم دوخته‌اند تا ببینند که آیا این کشور نیز به روند آشتی با اسرائیل می‌پیوندد یا خیر-AFP

فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی بر لزوم دستیابی به یک راه‌حل جامع برای مسئله فلسطین تأکید کرد.

او این سخنان را در کنفرانس خبری مشترک با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن اعلام کرد.

پس از توافق عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل در ماه‌های گذشته، ناظران سیاسی به عربستان سعودی چشم دوخته‌اند تا ببینند که آیا این کشور نیز به روند آشتی با اسرائیل می‌پیوندد یا خیر.

مقام‌های عربستان نیز ضمن استقبال از عادی‌سازی روابط میان برخی کشورهای عرب با اسرائیل، اعلام کرده‌اند که دستیابی به توافقی مشابه با عربستان تنها زمانی ممکن است که قبل از آن اسرائیل به توافقی جامع با فلسطینی ها دست یافته باشد.

عالی‌ترین مقام دیپلماتیک عربستان صبح امروز مجددا بر همین موضع تاکید کرد و گفت که با اردن دیدگاهی مشترک در مورد تحولات سوریه، لیبی، لبنان، یمن و دخالت‌های ایران در منطقه وجود دارد.

موضوع عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با قطر نیز که در چند هفته‌گذشته سرعت گرفته به این کنفرانس خبری مشترک راه یافت و فیصل بن فرحان در مورد آن گفت که «روابط دیپلماتیک عربستان به صورت کامل با قطر برقرار خواهد شد» و افزود: «سفارت ما در دوحه پس از اتمام مراحل لازم طی چند روز آینده بازگشایی می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه اردن نیز در این کنفرانس مطبوعاتی «از حمایت مداوم عربستان از اردن برای مواجهه با چالش‌های اقتصادی قدردانی کرد.»

ایمن الصفدی افزود: «ما خواهان صلح عادلانه و فراگیر برای آرمان فلسطین هستیم. عربستان سعودی و اردن مطابق مرزهای ۱۹۶۷ به تشکیل یک کشور فلسطینی پایبند هستند.»

 وی همچنین اظهار داشت که «صلح یک موضع استراتژیک عربی است» و امیدواری خود را «برای همکاری با دولت جدید ایالات متحده» ابراز کرد.

وی همچنین نگرانی کشورش را از مداخله ایران در امور کشورهای منطقه ابراز کرد و کرد که «امنیت عربستان سعودی و اردن به یکدیگر وابسته‌اند.»