پهپادهای انتحاری رزمایش سپاه شبیه پهپادهای حمله‌کننده به آرامکو بود

برگزاری رزمایش روز جمعه سپاه موجب شد که حمله سایت‌های عبقیق و خوریس مرور شود

سپاه پاسداران دیروز ۲۶ دی‌ماه رزمایشی انجام داد که در آن پهپادهای انتحاری، خود را به هدف می‌رساندند و منفجر می‌شدند. این هواپیماهای بدون سرنشین مثلثی شکل، شبیه همان پهپادهایی بودند که در حمله سال ۲۰۱۹ به عربستان سعودی استفاده شد و تولید نفت این کشور را برای مدتی به نصف کاهش داد.

ایران مدتهاست که حمله به سایت‌های عبقیق و خوریس را انکار کرده است. شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن، در ابتدا مسئولیت حمله را به عهده گرفتند.

در میانه یک سری حوادثی که از خروج یک جانبه رئیس‌جمهور دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران نشات می‌گرفت، کارشناسان ایالات متحده، عربستان سعودی و سازمان ملل متحد اعتقاد داشتند که این هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی بودند.

برگزاری رزمایش اخیر سپاه موجب شده که رسانه‌ها حمله آرامکو را مرور کنند. خبرگزاری اسوشیتدپرس نوشته است که تصمیم سپاه مبنی بر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در روز جمعه در کنار یک سری مانورهای موشکی در شرایطی صورت گرفته که ایران تلاش می‌کند رئیس جمهور منتخب، جو بایدن، را برای بازگشت به توافق هسته‌ای تحت فشار قرار دهد. بایدن گفته است که آمریکا می‌تواند به توافق برگردد .

تهران به‌تازگی یک تانکر نفتی کره‌جنوبی را توقیف و غنی‌سازی اورانیوم را تا سطوح نزدیک به ساخت سلاح آغاز کرده است. این موضوع را هم باید مدنظر قرار داد که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ ایالات متحده، ناو هواپیمابر نیمیتز و همچنین یک زیردریایی هسته‌ای به عنوان عوامل بازدارنده در آخرین روزهای حضور ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور به منطقه فرستاده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر منتشر شده از صداوسیمای ایران نوشته است که این پهپادهای مثلثی شکل، دارای دو باله در اطراف هستند. این‌ها به طور کامل شبیه پهپادهای به اصطلاح دلتا هستند که در حملات عبقیق و خوریس در سپتامبر ۲۰۱۹ و همچنین حمله ماه مه ۲۰۱۹ به خط لوله مهم شرق و غرب عربستان سعودی استفاده شد. عربستان سعودی پس از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آسیب‌دیده را به خبرنگاران نشان داد و کارشناسان سازمان ملل متحد تصاویر این پهپادها را در گزارش خود گنجاندند.

کارشناسان از این نوع هواپیماهای بدون سرنشین حامل بمب به عنوان «مهمات متراکم» یاد می‌کنند. این پهپاد به مقصدی پرواز می‌کند که احتمالا قبل از پرواز برایش برنامه‌ریزی شده است و یا بالای سر هدف در هوا منفجر می‌شود یا با آن برخورد می‌کند.

مقامات ایران تشابه این پهپادها را تایید نکرده‌اند و درباره پهپادهای مورد استفاده در رزمایش اخیر اطلاعاتی ندادند.