رجزخوانی سپاه پاسداران با شلیک به «ماکت» ناو آمریکایی

انتقاد شدید نیروی دریایی آمریکا از مانور نظامی سپاه پاسداران در تنگه هرمز

در این مانور ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی که تصاویر ماهواره‌ای آن در چند روز گذشته خبرساز شده بود، هدف شلیک موشک قرار گرفت - Handout / Satellite image ©2020 Maxar Technologies / AFP

نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران امروز سه‌شنبه هفتم مرداد رزمایش «پیامبر اعظم ۱۴» را در آب‌های خلیج فارس و غرب تنگه هرمز آغاز کردند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مرحله نهایی این رزمایش بزرگ با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی استان هرمزگان، غرب تنگه هرمز و خلیج فارس تا عمق کشور، در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا آغاز شده است.

بنا به گفته سپاه در مرحله نهایی این رزمایش یگان‌های «موشکی، شناوری و پهپادی» نیروی دریایی سپاه و یگان‌های «موشکی، پهپاد و راداری نیروی هوافضای سپاه» به اجرای عملیات و سناریوهای رزمایش می‌پردازند.

اطلاعیه سپاه می‌گوید که در این رزمایش برای نخستین بار عملیات «رصد منطقه رزمایش» با استفاده از تصاویر ارسالی از «ماهواره نور» صورت می‌پذیرد.

در این مانور ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی که تصاویر ماهواره‌ای آن در چند روز گذشته خبرساز شده بود، هدف شلیک موشک قرار گرفت.

در همین حال نیروی دریایی آمریکا از مانور نظامی سپاه پاسداران در تنگه هرمز به شدت انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ربکا رباریچ، سخنگوی ناوگان پنجم ایالات متحده با اشاره به هدف گرفتن «ماکت» یک ناو آمریکایی در این رزمایش گفته است که «مانورهای تهاجمی ایران با هدف ایجاد رعب و وحشت و نمایش قلدرمابی انجام می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ربکا رباریچ تایید کرده است که مانور سپاه عملیات نیروهای ائتلاف در خلیج فارس را مختل نکرده و هیچ تاثیری بر جریان آزاد رفت و آمد کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن نداشته است.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هم این مانور را سراسر «تهاجمی» توصیف کرده است و مدعی شده است «با وجود آن که سیاست راهبردی ایران دفاعی است، اما در تاکتیک و عملیات کاملا تهاجمی هستیم».

حسین سلامی درباره توسعه تجهیزات و تسلیحات نظامی سپاه جمهوری اسلامی ایران گفته است که طرح توسعه تسلیحات نظامی در ایران منطبق بر «تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است».

این مانور نظامی در حالی از امروز آغاز شده است که تنش‌ها بین ایران و آمریکا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی به بالاترین سطح خود در چند وقت گذشته رسیده است.

مقامات آمریکایی اصرار دارند که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود. موضوعی که روسیه و چین به شدت مخالف آن هستند. 

بیشتر از