صالح: اعتماد به طالبان اشتباه مرگبار است

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید ماموریت آمریکا در کشورش پایان نیافته‌است

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان هشدار می‌دهد که نمی‌توان به طالبان اعتماد کرد - فیسبوک امرالله صالح

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان، از آنچه «سازش چشمگیر آمریکا با طالبان» خوانده است، انتقاد کرد و گفت که ماموریت ایالات‌متحده که ۲۰ سال پیش در افغانستان آغاز شد، تاکنون تکمیل نشده است.

آمریکا نیروهای خود در افغانستان را به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داده و متعهد شده است که تا ماه مه سال جاری میلادی، تمام سربازانش را از افغانستان خارج کند و به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ معاصر خود پایان دهد.

معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان به خبرگزاری بی‌بی‌سی گفت که آمریکا با دادن امتیازات فراوان به طالبان مرتکب اشتباه شده است.

آمریکا و طالبان در غیاب دولت افغانستان، دو سال پیش مذاکراتی را شروع کردند که به توافق صلح دوحه انجامید. بر اساس این توافق، تمام سربازان آمریکایی باید تا چهار ماه آینده از افغانستان خارج شوند و طالبان نیز باید تمام روابط خود با گروه‌های تروریستی مانند القاعده را قطع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای صالح می‌گوید که خروج نیروهای آمریکایی خطر افزایش خشونت و بی‌ثباتی بیشتر در افغانستان را به دنبال دارد.

تنها از زمانی که اشرف غنی در سال ۲۰۱۴ به ریاست‌جمهوری رسید، بیش از۴۰ هزار نیروی امنیتی افغانستان قربانی جنگ در این کشور بوده‌اند در حالی که کل تلفات سربازان آمریکایی در ۲۰ سال گذشته، دو هزار و ۴۰۰ نفر بوده و یک سال است که هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشده است.

بر اساس توافق طالبان با آمریکا، پنج هزار زندانی این شورشیان از زندان‌های دولت افغانستان آزاد شدند و مذاکرات صلح بین‌الافغانی هم در دوحه آغاز شد. این مذاکرات اکنون در مرحله دوم قرار دارد و دو طرف به زودی بر سر تقسیم قدرت مذاکره خواهند کرد؛ اما آقای صالح می‌گوید:‌ «من به‌عنوان یک دوست و متحد به آمریکا می‌گویم که اعتماد به طالبان بدون در نظر گرفتن یک سیستم نظارتی، اشتباهی مرگبار خواهد بود.»

او هشدار داده است که طالبان رابطه خود با القاعده را قطع نکرده است و نیروهای القاعده در درون طالبان ریشه دوانده‌اند.

بیشتر از جهان