صالح: توافق میان آمریکا و طالبان، پایان جنگ در افغانستان نیست

حکومت افغانستان خواستار برقراری آتش‌بس است

امرالله صالح (راست) و  اشرف غنی در کابل-WAKIL KOHSAR / AFP

امرالله صالح، معاون نخست تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمد اشرف غنی احمدزی، و رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، گفته است که توافق میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان، در دوحه، به معنای پایان جنگ در افغانستان نخواهد بود.

روز پنج‌شنبه، ۳ بهمن، امرالله صالح، معاون نخست تیم دولت ساز، که در مراسم رونمایی یک نظرسنجی انستیتوی مطالعات جنگ و صلح، در کابل سخن می‌گفت، اظهار داشت:«احتمال دارد که گفت‌وگوهای صلح که در دوحه قطر جریان دارد، سبب ختم جنگ میان ایالات متحده آمریکا و طالبان شود، اما این گفت‌وگوها، جنگ میان طالبان و مردم افغانستان را خاتمه نخواهد داد.»

آقای صالح، گروه طالبان را به کشتن هزارها شهروند بی‌گناه افغانستان متهم کرد و گفت: «این گروه استاد برهان الدین ربانی، دکتر نجیب‌الله، احمدشاه مسعود، عبدالعلی مزاری و هزاران تن از بزرگان پشتون‌ها را کشته‌اند. شاید توافق دوحه سبب ختم جنگ میان آمریکا و طالبان شود، اما هرگز جنگ افغانستان را پایان نمی‌دهد.»

او افزود: «از دید فرهنگی، گروه طالبان با تمام اقوام افغانستان در جنگ است. رهبران این گروه نه به ادبیات و نه به میراث فرهنگی اعتقاد دارند. در فرهنگ‌ستیزی طالبان هیچ شکی نیست، زیرا افکارشان داعشی است و با فرهنگ دشمنی دارند.»

آقای صالح، همچنین در پیوند با مذاکرات صلح که میان آمریکا و طالبان اکنون جریان دارد، افزود: «هیچ خارجی نمی‌تواند از منافع ما (افغانستان) در مذاکرات صلح با طالبان نمایندگی کند، یا منافع خود را بر ما تحمیل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «افغانستان با آمریکا یا بدون آمریکا، از ارزش‌ها و دستآوردهای هجده سال گذشته خود دفاع خواهد کرد.»

به گفته او: «خارجی‌ها باشند یا نه، ما از زنان افغان، تاریخ افغانستان و ارزش‌های ملی کشور خود دفاع می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که قانون موجود پاکستان در کابل اجرا شود.»

معاون نخست تیم دولت‌ساز در پایان سخنرانی‌اش تاکید کرد که ترکیب و تعدادی اعضای هیات مذاکراه‌کننده با گروه طالبان، مهم نیست، زیرا نتیجه گفت‌وگوهای صلح با طالبان، از سوی «لویه جرگه» این کشور نهایی خواهد شد.

این در حالی است که مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان به یک مرحله اساسی رسیده است و گفته می‌شود که تا پایان ماه جاری، دو طرف باهم توافق‌نامه‌ صلح را امضاء خواهند کرد. 

با این حال، طالبان گفته‌اند که پس از امضای این توافق‌نامه با آمریکا، خشونت‌ها در افغانستان کاهش خواهند یافت. اما حکومت افغانستان نه فقط خواستار کاهش خشونت‌ها، بلکه خواهان برقراری آتش‌بس است؛ خواستی که نمایندگان گروه طالبان تاکنون به آن چراغ سبز نشان نداده‌اند.

بیشتر از