پیام امرالله صالح پس از سوقصد به جانش: به مبارزاتم ادامه می‌دهم

امرالله صالح، یکی از چهره‌های مشهور ضدطالبان در افغانستان است

پس از آن که خودروی حامل امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در منطقه تایمنی کابل، در حوزه چهارم امنیتی، مورد انفجار قرار گرفت، او در یک پیام ویدیویی و برای رفع تشویش مردم‌ ظاهر شد و گفت: «به کاروان خودروهای ما حمله شد، من و پسر بزرگم خوب هستیم، کمی سوختگی سطحی داریم. من به مردم اطمینان می‌دهم که به مبارزات خود ادامه داده و در خدمت‌شان خواهم بود.»

آقای صالح، جزئیات این حادثه را چنین بیان کرد: «ساعت هفت صبح، زمانی که به طرف محل کار خود می‌رفتم، در منطقه تایمنی- کابل، بر سر راه کاروان خودروهایمان انفجار خطرناک و مهیبی صورت گرفت که متاسفانه تعدادی از محافظانم که مردان شجاعی هستند زخمی شدند و برای درمان به بیمارستان امنیت ملی منتقل شدند. به من و عبادلله جان، فرزند بزرگم که کنارم بود آسیبی نرسید، تنها کمی سوختگی سطحی بر دست و صورت داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح، موج این انفجار را بسیار قوی خواند و افزود: «در اثر این انفجار به شماری از هموطنان به سبب ما آسیب مالی و جانی رسیده است که از ایشان عذر می‌خواهم.»

او گفت: «این حال امروز من، حالی است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشورمان هر ثانیه و دقیقه به دلیل دفاع از مردم و ارزش‌هایمان تجربه می‌کنند. من به شجاعت و ایمان‌شان برای انجام وظیفه از صمیم قلب درود و شادباش می‌گویم و اطمینان می‌دهم که مبارزات من ادامه دارد و همیشه در خدمت مردم افغانستان باشم.»

معاون اول رئیس جمهور افغانستان در پایان سخنانش برای اطمینان مردم کشور از سلامتی خود تاکید کرد: «من خوب هستم. سلامت هستم. تنها چند تن از محافظانم در این حادثه زخم برداشتند و در بیمارستان به سر می‌برند، اما از تلفات مردم هنوز اطلاعات دقیقی ندارم.»

حمله به کاروان خودروهای معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با واکنش‌های تندی مواجه شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری این کشور در رشته توییتی در رابطه با این حمله نوشت: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان، حمله‌ تروریستی به خودروهای امرالله صلاح، معاون نخست ریاست جمهوری را به شدت تقبیح می‌کند. بدون شک، این حمله و سایر حمله‌ها درپی، کار دشمنان صلح و ثبات است که پیوسته به خشونت‌های‌ خود در برابر دولت و ملت افغانستان ادامه می‌دهند.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور نیز با نشر پیامی حمله به خودروی معاون اول ریاست جمهوری افغانستان را محکوم کرد و گفت: «این یک حمله بزدلانه و تروریستی است. چنین حملاتی نشان‌دهنده‌ ضعف و ناتوانی دشمنان زبون و قسم خورده‌ مردم افغانستان است. تروریستان بدصفت و بزدل باید بدانند که با این حملات جنایتکارانه‌شان نمی‌توانند به اهداف شوم خود برسند. مردم افغانستان متحدانه در برابر چنین جنایت‌ها و جنایتکاران تروریست ایستاده‌اند.»

آقای عبدالله افزود: «ما در آستانه صلح قرار داریم و پیام واضح ما و مردم افغانستان؛ صلح، قطع جنگ و خون‌ریزی است، این حمله نشان می‌دهد که دشمنان پیدا و پنهان صلح نمی‌خواهند تا زنجیره‌ جنایت بشکند و افغانستان به صلح و ثبات برسد.»

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی این کشور نیز در رشته توییتی گفت: «ترویستان با توحش و نفرت نمی‌توانند به اهداف شوم‌شان برسند.»

محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه این کشور نیز با محکوم کردن این حمله گفت: «دشمنان وطن با این گونه حملات نمی‌توانند مانع روند صلح در افغانستان شوند. عزم ما برای رسیدن به صلح خلل‌ناپذیر است.»

شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور فرهنگی نیز در صفحه فیس‌بوکش درباره این حادثه نوشت: «طی یک سال دو حمله به جان معاون اول ریاست جمهوری صورت گرفته است. پشت این نیت‌های کثیف و دستان خون‌آلود هر کشور و جریانی قرار داشته باشد محکوم است. ملت افغانستان در کنار رهبری دولت است. جناب معاون اول هزینه ایستادگی در برابر مداخله پاکستان، جنایت‌های بی‌شمار طالبان و دفاع از تمامیت ارضی کشور را پرداخت می‌کند. امرالله صالح تنها نیست.»

فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره‌کننده صلح دولت این کشور نیز در پیامی گفت: «چرا شخصیت‌های وطن‌دوست و مبارز که خار چشم دشمنان وطنند هدف حملات بزدلانه قرار می‌گیرند. این حمله نهایت ناتوانی دشمن را نشان می‌دهد.»

خالد نور، نیز عضو هیات مذاکره‌کننده صلح است و می‌گوید: «حملات مختلف در سطح کشور هر روز از مردم ما قربانی می‌گیرد، امیدواریم که هر چه زودتر بتوانیم به صلح و ثبات پایدار دست یابیم تا به دور از ترس ترور و انتحار همه در کنار هم توفیق یابیم تا به کشوری مقتدر و با ثبات خدمت کنیم.»

امرالله صالح، یکی از چهره‌های مشهور ضدطالبان در افغانستان است. وی بارها طالبان را مقصر اصلی جنگ، ویرانی، انتحار و انفجار در این کشور خوانده است.

آقای صالح، در مصاحبه‌ای که چند روز بیش در یکی از شبکه‌های خصوصی در کابل و سخنرانی که در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت احمد شاه مسعود قهرمانی ملی این کشور داشت بار دیگر به طالبان گفت: «طالبان باید بفهمند که مذاکره با ایشان به معنای تسلیم به خواسته‌های آنان نیست. ما می‌خواهیم با دشمن خود (طالبان) زیر آسمان کبود و یک چتر با صلح زندگی کنیم.»

طالبان مسوولیت این حمله را نپذیرفته است. 

بیشتر از