تعهد رقیب انتخاباتی نتانیاهو به «مقابله با ایران»

رایزنی با جو بایدن بر سر بازگشت به برجام، مهمترین موضوع دولت گیدئون سار خواهد بود

گیدئون سار گفت به دنبال گفتگوی محترمانه متقابل با ایالات متحده است تا اطمینان حاصل کند که ایران هرگز بمب هسته‌ای تولید نمی‌کند - JACK GUEZ / AFP

مهمترین رقیب بنیامین نتانیاهو در انتخابات آتی اسرائیل، وعده داده که در برابر فلسطین و ایران موضع سختی در پیش خواهد گرفت و ابراز اطمینان کرد که در مواجه با دولت بایدن، به مشکلی برخورد نخواهد کرد.

گیدئون سار با انتقاد از نتانیاهو، نخست‌وزیر را متهم کرد که حزب حاکم لیکود را به یک «فرقه شخصیتی» تبدیل کرده است . وی ضمن استقبال از حمایت رئیس‌جمهور دونالد ترامپ از اسرائیل، اذعان کرد که روابط نزدیک نتانیاهو با رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده بسیاری از دموکرات‌ها را از اسرائیل دور کرده است. در همین راستا او قول داده که حمایت سنتی دو حزب اصلی ایالات متحده از اسرائیل را احیا کند.

او به آسوشیتدپرس گفت: «فکر می‌کنم من از نخست‌وزیر در موقعیت بهتری هستم تا با رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده و دولت بایدن گفتگو کنم.»

این موضوع می‌تواند باتوجه ‌به اختلافات عمیق میان اسرائیل و رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن که قصد دارد به توافق هسته‌ای ایران بازگردد و رویکرد متعادل‌تری در درگیری‌های اسرائیل و فلسطین اتخاذ کند، بسیار مهم باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سار خودش را فردی عملگرا توصیف کرد و گفت که از توافق نتانیاهو برای انصراف از طرح الحاق قسمت‌هایی از کرانه باختری اشغالی به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه سال گذشته ایجاد روابط دیپلماتیک با امارات متحده عربی استقبال می‌کند و به آن پایبند است. وی همچنین اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، اولین موضوع بزرگ او با دولت بایدن مسئله هسته‌ای ایران خواهد بود.

عضو پیشین حزب لیکود گفت که او به مبارزات انتخاباتی نتانیاهو احترام می‌گذارد، اما زمان تغییر کرده است و برای اطمینان از نحوه احیای مجدد توافق هسته‌ای در شکل اصلی، رویکرد جدیدی لازم است. او افزود که به دنبال گفتگوی محترمانه متقابل با ایالات متحده است تا اطمینان حاصل کند که ایران هرگز بمب هسته‌ای تولید نمی‌کند.

رقیب انتخاباتی بنیامین نتانیاهو تأکید کرد ما باید با واقعیت سیاسی سال ۲۰۲۱ کنار بیایم. کاری که من آن را خیلی بهتر از دیگران انجام خواهم داد.

پس از انحلال پارلمان اسرائیل (کنست) که به دلیل پایان یافتن مهلت توافق بر سر بودجه کشور بین نتانیاهو و شریک دولت ائتلافی او، بنی گانتس رخ داد، قرار است در روز ۲۳ مارس ۲۰۲۱ برای چهارمین دور ظرف دو سال گذشته انتخابات پارلمانی برگزار شود.