کشمکش بر سر اف‌ای‌تی‌اف در حکومت ایران بالا گرفت

جناح اصولگرا، موافقان پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف را دروغگو خواند

مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست صادق لاریجانی - عکس از الف

جنجال بر سر پذیرش یا عدم پذیرش مقررات گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) در میان جناح‌های مختلف در ایران ادامه دارد. جناحی که این توافق ‌بین‌المللی  را بهانه‌ای برای جریان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا می‌داند و در مقابل هم متهم شده به وقت‌کشی تا رسیدن به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و به دست گرفتن برگ برنده برای خود یا ماندن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و پیشبرد سیاست‌های پول‌شویی. اتهامی‌که تنها در دعواهای سیاسی مطرح است و سندی برای اثبات آن رو نشده است.

امروز دوشنبه خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نوشت:« ارتباط خرید واکسن به اف‌ای‌تی‌اف؛ دروغی که ظرف چند روز آشکار شد». فارس در این گزارش برخی رسانه‌ها را متهم به دروغ‌گویی در خصوص رابطه میان پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و خرید واکسن عنوان کرد.

در روزهای گذشته که جناح ‌اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب همواره بر این نظر تاکید داشته اند که جان مردم به پیوستن و نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف بسته است و یک جناح در ایران برای پیشبرد اهداف خود تلاش دارد بی‌اثر نشان دادن پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف را دستمایه بازی‌های سیاسی خود قرار دهد، جناح تندرو و وابسته به رهبر جمهوری اسلامی‌آن را «تحریف» واقعیت و غیرواقعی خواند.

ماجرا از زمانی آغاز شد که علی مطهری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی‌ هفته پیش در توییتی نوشت:«به خاطر اینکه در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داریم نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»

درست یک هفته پیش از آن  اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور ایران از موافقت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تمدید مهلت بررسی لوایح پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده بود.

بلافاصله بعد از آن، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از «موافقت رهبر انقلاب با بررسی مجدد لوایح اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام» خبر داد.

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی‌که به دلیل مخالفت‌های خود با سیاست‌های حکومت در قبال مفاسد اقتصادی در ماه‌های اخیر به چهره‌ای جنجالی تبدیل شده است با اشاره به  این خبر در توییتی نوشت: «اکنون کسانی که با مسکوت گذاشتن این لوایح، هم‌سو با ترامپ معیشت و کسب و کار مردم را مختل کردند پاسخگوی ندانم‌کاری خود باشند.»

برخی هم از باقی ماندن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف را به معنای «خودتحریمی» خواندند و آن را زمینه‌ساز تحریم‌های بیشتر و ضرر‌های سخت تر برای مردم و منافع ملی ایران عنوان کردند.

حالا که بررسی مجدد لوایح اف‌ای‌تی‌اف با دستور آقای خامنه‌ای ‌از سر گرفته شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام کار بررسی آن را آغاز کرده است گفته می‌شود مخالفان با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف در مجمع همچنان بر رای خود استواری می‌کنند.

در میان موافقان و مخالفان، مواضع متفاوت برادران لاریجانی مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفته است.

صادق و محمد جواد لاریجانی از مخالفان سرسخت پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی هستند، اما علی لاریجانی که به مدت ۱۲ سال متوالی رییس مجلس شورای اسلامی ‌بوده نظری کاملا مخالف با هر دو برادر خود دارد.

محمدجواد لاریجانی، تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی و مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به تازگی گفته که پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف تأثیری در رفع تحریم‌ها ندارد و صددرصد به زیان کشو است.

صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص هم گفت:« همگان باید فارغ از هرگونه جوسازی و فضاسازی‌های مخرب و البته بی‌تأثیر بر اراده اعضای مجمع، اجازه دهند که مجمع در این زمینه بررسی‌های خود را انجام دهد و البته در این راه حتما از نظرات و سخنان همه دلسوزان و کارشناسان متعهد استقبال خواهد شد». رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع اف‌ای‌تی‌اف را بسیار پیچیده خواند و افزود: «متأسفانه عده‌ای با جوسازی در تلاش‌اند توجه افکار عمومی‌را با موضوعاتی مانند تامین دارو و واکسن کرونا و امثال آن به سمت‌و‌سوی دیگری معطوف کنند». اشاره آقای لاریجانی به گفته‌های علی مطهری و همفکران او بود.

علی ربیعی سخنگوی دولت حسن روحانی، دوم دی ماه تایید کرده بود که نپیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف، خرید واکسن خارجی کرونا را با مشکل مواجه کرده است. آقای ربیعی گفت:«به طور کلی نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود متاسفانه اف‌ای‌تی‌اف این بهانه را ایجاد می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد‌هاشمی‌، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و برادر‌ اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم روز دوشنبه در گفت و گویی با روزنامه آرمان ملی وابسته به جناح کارگزاران سازندگی به این دعوا پیوست و با مخاطب قرار دادن مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: « چنانچه مجدداقصد پیوستن به اف ای تا اف را ندارید عواقب آن را هم بپذیرید.» محمد‌هاشمی‌همچنین گفت که کسانی که پیشتر هم نسبت به پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف رای منفی داده‌اند همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند و رای‌شان منفی است.

محمد‌هاشمی افزود: «‌چون نمی‌خواهند پاسخگوی مشکلات کشور باشند نمی‌پذيرند که اف‌ای‌تی‌اف در برخی از مسائل و کاستی‌هايی که در کشور داشتيم تاثير داشته است. از اين رو در گذشته اين لوايح را رد کردند اما همچنان مسئوليت به عهده مجمع است و بايد نسبت به آن پاسخگو باشند.»

از سوی دیگر خبرگزاری فارس در مواضعی تند نسبت به اف‌ای‌تی‌اف و مربوط دانستن آن به مشکلات کشور و از جمله ناتوانی برای خرید واکسن را «ربط دادن مسائل بی‌ربط به یکدیگر، بهانه‌تراشی و وعده و وعید‌های غیرمنطقی به‌خصوص در حوزه بین‌الملل در بین مدیران دولت یازدهم و دوازدهم  دانسته  و نوشته که در میان این گروه چنین برخوردهایی «مسبوق به سابقه است».

همزمان، جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، که از تشکل‌های تندرو به شمار می‌آید، در نامه ای با اشاره به نظرات برخی درباره ارتباط پرونده اف‌ای‌تی‌اف با بحث خرید واکسن کرونا با «عوام فریبانه» خواندن این مواضع، از محمدعلی منتظری دادستان کل کشور خواست علیه «مسببان دروغ پراکنی» اعلام جرم کند.

در این نامه به علی ربیعی سخنگوی دولت و علی مطهری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی‌اشاره مستقیم شده است: «هر دو این بزرگواران درحالی تامین واکسن کرونا را با حل مسئله اف‌ای‌تی‌اف گره زده‌اند که رئیس بانک مرکزی و همچنین وزیر محترم بهداشت که عالی ترین مقامات در زمینه تامین واکسن و تامین مالی مربوط به آن هستند اظهار کردند که از این جهت مشکلی برای ایران وجود ندارد و تاثیر اف‌ای‌تی‌اف در تامین واکسن جدی نیست».  

این گروه که الگوی خود را تفکرات آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران و آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی‌می‌داند پیشتر در فراخوانی جنجالی برای قتل مقام‌های اسراییلی جایزه تعیین کرده بود.