معاون سپاه قدس: اسرائیل جرئت ندارد به مواضع ما در سوریه حمله کند

«حمله روز گذشته اسرائیل به دیرالزور و ابوکمال کور بود و تلفات انسانی نداشت»

خبرگزاری فرانسه حمله روز گذشته اسرائیل به مواضع سپاه قدس را مرگبارترین حمله اسرائیل به سوریه از تابستان ۲۰۱۸ اعلام کرده است-SANA / AFP

یک روز پس از انجام گسترده‌ترین حمله هوایی اسرائیل در دو سال گذشته به مواضع و پایگاه‌های سپاه قدس در سوریه، احد کریمخانی، معاون سیاسی سپاه قدس مدعی شد که اسرائیل جرات حمله به مواضع این نیرو و گروه‌های نیابتی‌اش را ندارد: «صهیونیست ها برخلاف تبلیغات دروغین خود، جرأت حمله به مراکز و مواضع ایران و گروه های مقاومت در سوریه را ندارند. حملاتی هم که با عناوین مختلف انجام می دهند حملاتی کورکورانه و بدون اهداف استراتژیک است.»

ساعت یک دقیقه ده دقیقه بامداد دیروز، اسرائیل یک حمله هوایی به مناطقی در اطراف دیر‌الزور و منطقه ابوکمال در شرق سوریه و نزدیک مرز این کشور با عراق انجام داد.

اهداف حملات بامداد دیروز اسرائیل دو ستاد فرماندهی و کنترل سپاه قدس، لشکر فاطمیون و همچنین شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق، حداقل سه انبار و محل نگهداری مهمات و تسلیحاتی چون موشک یا راکت‌های نقطه‌‌زن توپخانه‌ای و دو کاروان از خودروهای سپاه قدس و لشکر فاطمیون بوده است.

یک روز پس از این حمله معاون سیاسی سپاه قدس اعلام کرد که حملات دیروز اسرائیل هیچ تلفات انسانی نداشت. این در حالی است که دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه اعلام کرده است که در این حمله ۵۷ نفر از جمله ۳۱ شبه‌نظامی وابسته به سپاه قدس و ۱۶ سرباز ارتش سوریه کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه این حمله را مرگبارترین حمله اسرائیل به سوریه از تابستان ۲۰۱۸ اعلام کرده است.

 آقای کریمخانی در بخش دیگری از سخنانش درباره حمله دیروز گفت: «رژیم صهیونیستی به خوبی نسبت به خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و گروه های مقاومت در سوریه آگاه است و به خوبی می داند که حمله به مواضع مقاومت در سوریه قطعا با واکنش سخت و شدید مواجه خواهد شد.»

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات اسرائیل چند روز پس از آن انجام شد که لشکر فاطمیون (افغانستانی‌های وابسته به سپاه قدس) چهار کامیون بارگیری شده با سلاح های ایرانی را از عراق به سوریه منتقل کردند.

در سال‌های اخیر، اسرائیل میزان بمباران خود را در سوریه شدت بخشیده است و عمدتا مواضع ارتش سوریه، مقر نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل به ندرت اجرای این حملات را تأیید می کند، اما بارها گفته است که با آنچه تلاش های ایران برای تثبیت حضور نظامی خود در سوریه توصیف می کند، مقابله خواهد کرد.

در اقدامی نادر، ارتش اسرائیل دو هفته پیش در گزارش سالانه خود گفت که در طول سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ هدف را در سوریه بمباران کرده است، بدون اینکه جزئیاتی از اهداف بمباران شده ارائه دهد.

اسرائیل بارها اعلام کرده است تا زمان خروج ایران از سوریه، به عملیات خود در این کشور ادامه می‌دهد.

سوریه از سال ۲۰۱۱ شاهد یک درگیری خونین است که منجر به کشته شدن بیش از ۳۸۰ هزار نفر، خسارات گسترده به زیرساخت‌ها و آوارگی میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از کشور شده است.