انواع جهش‌یافته ویروس کرونا و سال دشوارتر همه‌گیری

این ویروس جهش‌یافته که ابتدا در بریتانیا مشاهده شد، اکنون در سراسر جهان گسترش یافته است

سرما، اجتماع مردم در فضاهای بسته و افزایش معاشرت‌ها به روند سرایت بیماری دامن زده است - Natalia KOLESNIKOVA / AFP

با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی، شیوع انواع جدید ویروس کرونا می تواند دومین سال همه گیری کووید را حتی دشوارتر کند.

انواع مختلف بیماری هم اکنون در بریتانیا و آفریقای جنوبی مشاهده می‌شود و نوع سوم آن نیز در ژاپن و به دنبال ورود چهار مسافر از برزیل ردیابی شده است.

مایک رایان، مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی در شرایط اضطراری در رویدادی در فضای مجازی گفت: «ما وارد دومین سال این همه گیری می‌شویم که می‌تواند با توجه به روند سرایت ویروس و دیگر نکاتی که مشاهده می‌شود، به مراتب دشوارتر از سال گذشته باشد.»

نوع مُسری‌تر ویروس کرونای بریتانیایی، در بیش از پنجاه کشور و نیز نوع جهش یافته آفریقای جنوبی، در بیست کشور جهان گسترش یافته است.

مقامات ژاپنی می گویند مطالعات در مورد موثر بودن واکسن کووید علیه انواع جهش یافته ویروس در جریان است.

تاکاجی واکیتا، رئیس موسسه ملی بیماری‌های واگیردار ژاپن، روز دوشنبه در جلسه وزارت بهداشت این کشور گفت: «در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نوع ویروسی که در مسافران برزیلی ردیابی شده قابلیت سرایت بیشتری دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود که در طول ساعات شب منتشر کرد می‌گوید پس از دو هفته که از موارد ابتلا به کووید کاسته شده بود، هفته گذشته پنج میلیون مورد جدید گزارش شده، که نتیجه نادیده انگاشتن مقررات ایمنی در طول تعطیلات فصلی و اجتماع مردم است.  

آقای رایان گفت: «بی تردید ما شاهد ترکیبی از شرایط ایجاد یک فاجعه کامل (گسترش چشمگیر موارد ابتلا) در نیمکره شمالی، بویژه در اروپا و آمریکای شمالی بوده ایم: شرایطی مانند سرما، اجتماع مردم در فضای بسته، افزایش معاشرت‌ها و نیز مجموعه عواملی که روند شیوع بیماری را در تعداد بسیاری از کشورها تسریع کرده است.»

ماریا ون کرکوف، مدیر اداره فنی سازمان بهداشت جهانی در مورد کووید ۱۹ هشدار می‌دهد که: «پس از تعطیلات زمستانی، اوضاع در برخی کشورها، پیش از بهبود، با وخامت بیشتری مواجه می‌شود.»

در گرماگرم نگرانی‌هایی که در مورد نوع جدید و مسری‌تر ویروس وجود دارد، دولت‌های اروپایی روز چهارشنبه قوانین سخت‌تر و طولانی‌تری درارتباط با ویروس کرونا مقرر کردند. این ویروس که ابتدا در بریتانیا مشاهده شد، اکنون در سراسر جهان منتشر شده است. 

در سوئیس این مقررات شامل کار از خانه و تعطیلی فروشگاه‌ها، و در ایتالیا تمدید وضع اضطراری است. در این میان دولت آلمان درتلاش برای کنترل گسترش ویروس، تماس میان مردم را که عامل شکست این تلاش‌ها تلقی شده کاهش داده است.

گزارشات بیشتر در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان