واکنش بایدن به استیضاح ترامپ: اقدامی قانونی برای پاسخگو کردن رئیس‌جمهور

«سنا به کارهای دیگر خود هم بپردازد»

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا - Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با اشاره خشونت‌های هفته گذشته در کنگره و رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح دوباره دونالد ترامپ گفت: «امروز اعضای مجلس نمایندگان از قدرت خود ذیل قانون اساسی برای رای دادن به استیضاح و پاسخگو کردن رئیس‌جمهور استفاده کردند. این یک رای دو حزبی بود و این روند در سنا دنبال می‌شود.»

سنا در یک هفته باقی مانده تا مراسم تحلیف بایدن تشکیل جلسه نمی‌دهد اما در صورتی که در جلسه‌های آینده ترامپ را محکوم کند، این احتمال وجود دارد که او دیگر نتواند در انتخابات آمریکا شرکت کند.

بایدن ابراز امیدواری کرد که سنا بتواند راهی پیدا کند که در دستور کار خود پس از دومین استیضاح دونالد ترامپ و رسیدگی به امور فوری دیگر در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ توازن ایجاد کند. 

بایدن در بیانیه‌ای که عصر چهارشنبه و پس از رای مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح دوباره دونالد ترامپ منتشر شد، به طور صریح با استیضاح او موافقت یا مخالفت نکرد؛ اما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را متهم کرد که به خشونت‌ها دامن زده است. او آشوبگران را «تروریست داخلی»  خواند که به طور برنامه‌ریزی شده و هماهنگ به کنگره حمله کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروهی آشوبگر چهارشنبه گذشته و در حالی که جلسه تایید پیروزی بایدن در انتخابات در کنگره در حال برگزاری بود، وارد ساختمان شدند. در جریان درگیری‌ها پنج نفر شامل دو مامور پلیس و یک زن که کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا بود، جان خود را از دست دادند.

بایدن این شورش مسلحانه را اقدامی بی‌سابقه در تاریخ ۲۴۴ساله عنوان کرد.

دونالد ترامپ نیز قبل از انتشار بیانیه بایدن، با انتشار پیامی ویدیویی در حساب کاربری اینستاگرام «کاخ سفید»، خشونت در کنگره آمریکا را محکوم و خواستار صلح و آرامش شده بود.

از آنجایی که در یک هفته گذشته و پس از آشوب در کنگره، اغلب شبکه‌های اجتماعی از توییر تا اینستاگرام و فیس‌بوک دسترسی ترامپ را متوقف کرده‌اند، او از این صفحه برای ارسال این پیام استفاده کرد.

مراسم تحلیف جو بایدن ۲۰ ژانویه ژانویه برگزار می‌شود که آخرین روز کاری دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.