ایران از آغاز تحقیق و توسعه برای طراحی سوخت جدید رآکتور تهران خبر داد

برجام ایران را بطور مشخص از انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه پلوتونیم یا اورانیوم فلزی منع کرده

کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی- عکس از ایرنا

کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه اعلام کرد جمهوری اسلامی فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به این که مدیرکل آژانس امروز با انتشار گزارشی این موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانده است، گفت این فعالیت در سه مرحله انجام می‌شود و در مرحله اول آن اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود.

غریب‌آبادی با بیان این که برنامه ایران در این زمینه از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده و آژانس از تمامی مراحل آن آگاه بوده و خواهد بود، گفت بازرسان این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد سه روز قبل از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برجام ایران را بطور مشخص از انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه پلوتونیم یا اورانیوم فلزی منع کرده و می‌گوید اگر توافق به مدت ده سال پابرجا بماند، بعد از آن می‌تواند تحقیقات برای سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را با تایید سایر طرف‌های برجام آغاز کند.

کار در حوزه اورانیوم فلزی بخش حساسی است که ظرفیت استفاده از آن برای تولید سلاح هسته‌ای نیز وجود دارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد این که جمهوری اسلامی احتمالا در گذشته و پیش از توافق ۱۳۹۴ در این زمینه فعالیت داشته تحقیق کرده است.

ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای آن کشور جنبه صلح‌آمیز دارد و هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است. ادعایی که ایالات متحده و متحدان آن در مورد صحت آن تردید دارند و می‌خواهند مسیر تهران به سمت دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را مسدود کنند.