نحوه خروج از سیستم پیام‌رسان واتساپ

در پی نگرانی از نحوه استفاده پیام‌رسان واتساپ از اطلاعات، کاربران‌ درحال پیوستن به شبکه‌های رقیب هستند

به گفته واتساپ، حذف حساب به این شکل کلیه اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با سایر شرکت‌های فیس‌بوک را نیز پاک می‌کند-LIONEL BONAVENTURE / AFP

در پی نگرانی از نحوه استفاده پیام‌رسان واتساپ از اطلاعات، تعداد زیادی از کاربران‌ آن در حال پیوستن به شبکه‌های رقیب هستند.

این بحث جدید در روزهای اخیر و از زمانی آغاز شد که از کاربران خواسته شد با شرایط جدید حریم خصوصی موافقت کنند وگرنه از سایت اخراج خواهند شد. اگرچه قوانین جدید، تغییر عمده‌ای در نحوه به اشتراک‌گذاری داده‌ها با فیس‌بوک ایجاد نخواهد کرد (تغییری که مدتی است اتفاق افتاده و محتوای مکالمات واتساپ را در بر نمی‌گیرد)، با این وجود بحث ادامه استفاده از واتساپ که تا این حد به شرکت مادر خود نزدیک است را پیش کشیده است.

این رویکرد، گرایش بیشتر مردم به دیگر اپلیکیشن‌های مجهز به ابزار پیام‌رسانی، مکالمات حفاظت شده و چت‌های گروهی را باعث شده است. به‌عنوان مثال تعداد کاربران جدید سیگنال به‌قدری زیاد شد که نزدیک بود سیستم آن را از کار بیندازد. تعداد کاربران جدید تلگرام هم ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

پیوستن به پیام‌رسان‌های رقیب نسبتا آسان است: شما می‌توانید اپلیکیشن را دانلود کنید و بلافاصله تنها با استفاده از شماره تلفن خود ، از طریق آن‌ها تماس برقرار کنید؛ اما اگر چنین تصمیمی دارید، ترک واتساپ به‌مراتب سخت‌تر است. هم برای خود و دوستانتان دردسر درست می‌کنید، هم دسترسی به ذخیره بزرگی از مکالمات و مخاطبانتان را از دست می‌دهید. این طور می‌توان گفت که این عزیمت، بیشتر از لحاظ اجتماعی دشوار است تا از لحاظ فناوری. حتما می‌خواهید تا همه بدانند که دارید می‌روید و راهی کجا هستید تا ناگهان ناپدید نشوید.

ساده‌ترین راه برای انجام این کار، ارسال پیام با استفاده از گزینه «برادکست» در واتساپ است که با کمک آن می‌توان به چندین نفر همزمان پیام داد. این گزینه در آیفون با کلیک کردن روی «برادکست لیستس» در بالای صفحه چت و در تلفن‌های اندروید با کلیک کردن روی سه نقطه یا همان «گزینه‌های بیشتر» و سپس انتخاب گزینه «نیو برادکست» امکان‌پذیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

می‌توانید روش تماس گرفتن با خود در آینده را، تعیین کنید. اکثر پیام‌رسان‌های رقیب واتساپ (از جمله تلگرام و سیگنال) برای پیدا کردن افراد، از شماره تلفن استفاده می‌کنند. اگر تلفن شما را در واتساپ داشته باشند، در پیام‌رسان‌های دیگر هم شما را به راحتی پیدا خواهند کرد.

 شما حتما می‌خواهید یک کپی هم از داده‌های خود داشته باشید چون ممکن است در آینده به دردتان بخورند. واتساپ برای انجام این‌ کار دو روش ارایه می‌دهد: دانلود کل اطلاعات حساب و سوابق چت‌ها.

مورد اول نسبتا ساده است؛ گرچه اطلاعات موجود زیاد ارزش نگه داشتن ندارند و بیشتر شامل اطلاعات و تنظیماتی است که شرکت از شما نگه می‌دارد. برای دریافت آن به قسمت تنظیمات بروید، روی گزینه اکانت کلیک کنید و سپس درخواست اطلاعات حساب را بزنید. گزارش که آماده شد، از طرف واتساپ یک پیام دریافت می‌کنید. دریافت این پیام می‌تواند تا روز سه هم طول بکشد.

مورد دوم، چت‌هایی است که ممکن است بخواهید نگه دارید. چت‌ها را باید یکی‌یکی و جداگانه ذخیره کنید. می‌توانید در قسمت چت، کل اطلاعات هر چت را منتقل کنید؛ با کلیک روی اسم، به گزینه‌های گروهی دسترسی  دارید و می‌توانید کل مکالمه را به شکل یک فایل به خود ایمیل کنید. اگر بخواهید می‌توانید فایل‌های تصویری و صوتی را هم همراه آن ارسال کنید.

پس از این کار‌ها، برای مرحله بعدی آماده خواهید بود: پاک کردن واتساپ و حذف حساب. این تنها قسمت غیر‌قابل‌برگشت فرایند مزبور است. وقتی حساب خود را می‌بندید، سوابق پیام‌ها و همه گروه‌ها و محتوای آن‌ها پاک می‌شود و هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد. برای این کار واتساپ را باز کنید، روی تنظیمات، کلیک و گزینه «اکانت» را انتخاب کنید. سپس روی گزینه‌ «حذف حساب من» کلیک کنید. از شما دلیل حذف اپلیکیشن پرسیده می‌شود. پس از ارائه توضیح، گزینه «حذف حساب من» به شما ارایه می‌شود. با کلیک کردن روی آن، فرآیند حذف آغاز می‌شود و دیگر راهی برای لغو یا دسترسی به حساب وجود نخواهد داشت. حذف کامل حساب ۹۰ روز طول می‌کشد و دسترسی به اطلاعات در طول آن مدت هم ممکن نیست.

به گفته واتساپ، حذف حساب به این شکل کلیه اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با سایر شرکت‌های فیس‌بوک را نیز پاک می‌کند.

واتساپ ادعا نمی‌کند که با این کار به طور کامل از اطلاعات شخصی شما خلاص می‌شود. امکان دارد برخی از سوابق در پایگاه داده‌ آن باقی بمانند اما از «شناسه شخصی» حذف می‌شوند. این اطلاعات برای «مواردی چون موارد حقوقی، نقض شرایط، یا اقدامات پیشگیرانه» نگهداری می‌شوند. ضمنا پیام‌ها هم باقی می‌مانند و این طور نیست که ناگهان از روی تلفن‌های دیگران پاک ‌شوند. کلیه اطلاعات موجود در دستگاه‌های تلفن دیگران، همانگونه که بود باقی می‌ماند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی