زنان بسیاری به علت هشیاری هنگام سزارین درد می‌کشند

در یک تحقیق، بیش از سه هزار زن در انگلستان را بررسی کردند که برای فرایند تولد نوزاد، تحت بیهوشی عمومی بودند

نتایج حاصله نشان داد که از هر ۱۰ بیماری که هنگام عمل هشیار بودند، شش نفر احساس ناراحتی می‌کنند‌ - AFP

نتایج نگران‌کننده یک پژوهش نشان می‌دهد تعداد زنانی که به علت هشیاری هنگام عمل سزارین یا سایر جراحی‌های مربوط به زایمان با بیهوشی عمومی، درد می‌کشند، بیش‌ازحد تصور پیشین است.

این گزارش که یک نشریه پزشکی بیهوشی آن را تهیه کرده است، نشان می‌دهد تعداد عمل‌های جراحی سزارینی که در آن‌ها بیمار هشیار است بسیار بیشتر از سایر عمل‌های جراحی است. محققان دریافته‌اند که از هر ۲۵۶ زنی که عمل‌های جراحی مربوط به زایمان انجام می‌دهد، یک نفر از آنچه رخ می‌داده آگاه بوده‌ است. این میزان از نسبت یک در ۱۹ هزار نفری که قبلا در یک بررسی ملی به دست آمده بود، بسیار بیشتر است.

پژوهشگران گفته‌اند بیماری که زیر بیهوشی عمومی است اگر در لحظاتی هشیار شود، ممکن است پس از عمل جراحی، تجربه‌هایی مانند درد یا احساس گیرافتادگی را به یاد آورد. این تجربه ممکن است عموما چند ثانیه یا دقیقه بیشتر طول نکشد با این حال متخصصان بیهوشی بسیار نگران آن هستند.

در این تحقیق، بیش از سه هزار زن را بررسی کردند که برای فرایند تولد نوزاد در ۷۲ بیمارستان سازمان خدمات ملی بهداشتی انگلستان تحت بیهوشی عمومی بودند. نتایج  حاصله نشان داد که از هر ۱۰ بیماری که هنگام عمل هشیار بودند، شش نفر احساس ناراحتی کرده‌ و حدود چهار نفر هم احساس فلج بودن داشته‌اند که احتمالا ناشی از اثر داروهای شل‌کننده ماهیچه بوده است. این زنان همچنین احساس کشیده شدن، بخیه خوردن، ازهم گسیختن تن یا تنگی نفس داشته‌ و برخی نیز دچار آسیب‌های طولانی‌مدت روانی شده‌اند که اغلب با نشانه‌های اختلال تنش پس از ضربه روانی همراه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر پیتر اودور، مشاور بیهوشی بیمارستان یونیورسیتی کالج و از دست‌اندرکاران این پژوهش، گفت: «طیف پیچیده‌ای از عوامل اثرگذار بر هشیاری از جمله نوع و تغییرات عملی دارو را مشخص کردیم. احتمال هشیار شدن بیمار حین عمل سزارین بسیار بیش از سایر عمل‌های جراحی است ‌اما باید حواسمان باشد که بر ایمن ماندن بیهوشی عمومی تاکید کنیم زیرا حدود نیمی از بیمارانی که هشیار شده‌اند اصلا دچار ناراحتی نشده‌اند. جواب‌های بسیاری برای این پدیده پیدا کرده‌ایم اما همچنان نمی‌دانیم دقیقا چرا هشیاری در زنان باردار بیش از بقیه است. در گام‌های بعدی می‌خواهیم با استفاده از نتایج این تحقیق کاری کنیم تا احتمال وقوع این پدیده در آینده کم شود.»

دکتر تیم میک، از انجمن متخصصان بیهوشی گفت که هدف از انجام این تحقیق این است که به جامعه پزشکی بگوییم «نیاز اضطراری به راهنمایی مستدل» در این حوزه به متخصصان هوشبری کمک کرد ایمن‌ترین راه ممکن برای هوشبری زنان باردار را انتخاب کنند.

دکتر نوالا لوکاس، نویسنده این پژوهش و مشاور امور هوشبری زنان و زایمان در بیمارستان نورت‌ویک پارک، گفت: «این گسترده‌ترین پژوهشی است که در مورد مشکلات زنان در این زمینه انجام شده و به درک ما از شرایط، کمک شایانی کرده است. به این نتیجه رسیدیم که این مسئله با کاربرد برخی داروهای بیهوشی (تیوپنتون) و شل‌کننده‌های ماهیچه ارتباط دارد. عواملی نظیر جراحی‌های اضطراری و انجام آن در ساعت‌های نامعمول و آخر شب نیز با هشیار شدن بیماران ارتباط داشتند.»

ایندیپندنت با افرادی که اخیرا مادر شده‌اند مصاحبه کرده است، آنها از اوضاع نابسامان و شرایط اضطراری همه‌گیری کرونا در دوره بارداری، زایمان و دوره نقاهت خود تجربه‌های دست اولی داشتند. همزمان بخش‌های ارایه خدمات ضروری هشدار داده‌اند آشفتگی در ارایه خدمات بارداری و زایمان، موجب «شیوع بیماری‌های روانی» در تازه‌مادران و شرکای زندگی‌ آن‌ها که تجربه‌های‌ ناراحت‌کننده‌ای در بیمارستان‌ها داشته‌اند، شده و به آنان ضربه روانی وارد آمده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی