آیا واکسن کرونای اسپوتنیک روسیه مطمئن است؟

در حین رقابت‌های جهانی برای تولید واکسن کرونا، رئیس‌جمهوری روسیه مجوز زودهنگامی برای تولید واکسن اسپوتنیک صادر کرد

تزریق واکسن اسپوتنیک، به یک مرد ۸۰ ساله در مسکو - Natalia KOLESNIKOVA / AFP

در گرماگرم رقابت‌های جهانی برای توزیع واکسن کرونا، ولادیمیر پوتین ضمن اعلام یک پیروزی سریع، به واکسن تولیدی روسیه که حتی مراحل آزمایش‌های بالینی خود را تکمیل نکرده بود مجوز تولید و توزیع داد. 

عنوان واکسن ساخت روسیه که قدرت تخیل چندانی نمی‌خواهد، «اسپوتنیک» است که نام نخستین ماهواره پرتاب شده شوروی به فضاست، واژه‌ای در تقویت وجهه این کشور در دوران جنگ سرد و حرف «وی» برای پیروزی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از دانشمندان تولید این واکسن را نوعی مزاح تلقی کرده‌اند اما «اسپوتنیک» برای رهبر روسیه یک شوخی نیست و کرملین از همان ابتدا توجه بسیاری به آن نشان داده است. 

زمینه آشکارا سیاسی واکسن به راستی قطعیت ارزیابی‌های حامیان آن را تضعیف کرده است، از (ادعای) پیشرفته‌ترین واکسن در جهان گرفته تا آمارهای دائما متغیر تاثیرپذیری واکسن تا ادعای عمدتا بی‌أساس هفته گذشته حاکی از آن که ۸۰۰ هزار نفر در روسیه واکسینه شده‌اند. 

مردم روسیه نیز هنوز از بابت تبلیغات آقای پوتین متقاعد نشده‌اند. در یک همه‌پرسی که اخیرا صورت گرفته است، تنها ۳۸ درصد شهروندان روسیه گفته‌اند درصورت عرضه اسپوتنیک آن را تزریق خواهند کرد. اما فرای سیاست، از واکسن اسپوتنیک چه می‌دانیم؟ آیا مطمئن است؟ آیا موثر است؟ آیا می‌تواند روسیه را از فاجعه کووید-۱۹ در فصل زمستان حفظ کند؟  

یافتن پاسخ به این پرسش‌ها مستلزم تلاشی وسیع است.

© The Independent

بیشتر از جهان