پوتین: همه واکسن‌های ساخت روسیه موثر هستند

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید، واکسن «اسپوتنیک وی» اواخر امسال در دسترس عموم قرار می‌گیرد

رئیس جمهوری روسیه  می‌گوید کشورش به‌زودی واکسن سوم ضد کرونا را ثبت خواهد کرد-Alexey NIKOLSKY / Sputnik / AFP

ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه گفت که همه واکسن‌های ساخت روسیه علیه ویروس کرونا موثرند.

به گزارش ریانووستی، رئیس جمهوری روسیه افزود: کشورش به‌زودی واکسن سوم ضد کرونا را ثبت خواهد کرد.

این مامور سابق سازمان جاسوسی شوروی گفت که مسکو آماده همکاری با کشورهای دیگر در زمینه تکمیل واکسن است ولی در‌باره سیاسی کردن این فرایند هشدار داد.

شرکت دارویی فایزر آمریکا روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای گفت که واکسن آزمایشی ویروس کرونای این شرکت ظاهرا نتیجه داده‌است. در آزمایش‌های بالینی، این واکسن نود درصد موثر بوده ‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پوتین در ماه اوت اعلام کرد که روسیه اولین کشوری است که واکسنی با «مصونیت پایدار» تکمیل کرده و گفت که در آزمایش‌های اولیه، دختر خودش واکسن زده است.

رهبر روسیه گفت که واکسن موسوم به «اسپوتنیک وی» اواخر امسال در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، هرچند مرحله سوم آزمایش‌ها هنوز به آخر نرسیده است.

واکسن فایزر بر خلاف اسپوتنیک‌وی بر اساس نتایج آزمایش‌های مرحله سوم تکمیل شده، و انتقاد جامعه علمی جهان را در پی داشته است.

دکتر اوحد یعقوب، استاد ارشد واحد تحقیق سیاست علمی در دانشگاه ساسکس انگلستان ماه اوت به روزنامه سان گفت: «امیدوارم کشورهای دیگر به چنین ملی‌گرایی‌های پوچ در‌باره واکسن متوسل نشوند.»

«هرچه تکمیل واکسن کمتر به این روش شباهت داشته باشد بهتر است.تصمیم‌گیری باید منتشر شود، آزادانه در معرض نظارت باشد و عاری از ملی‌گرایی باشد. در پزشکی مدرن، بی‌اعتنایی به آزمایش‌های مرحله سه به این شکل کاملا بی‌سابقه است.»

روسیه روز سه‌شنبه ۲۰۹۷۷ مورد جدید ابتلا و ۳۶۸ مورد مرگ بر اثر کرونا اعلام کرد. با جمعیت ۱۸۷ میلیون نفری، روسیه پنجمین میزان ابتلا در جهان را پس از آمریکا، هند برزیل و فرانسه دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان