رئیس آینده سی‌آی‌ای کیست؟

ویلیام برنز هم در میان دموکرات‌ها و هم بین جمهوری‌خواهان از اعتبار برخوردار است

ویلیام برنز، رئیس منتخب سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا -  VANDERLEIALMEIDA / AFP

ویلیام برنز که در سال ۲۰۱۴ از وزارت امور خارجه بازنشسته شده، و هیات مذاکره‌کننده مخفی با ایران را رهبری می‌کرد، از سوی جو بایدن برای ریاست آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) انتخاب شده است.

در صورت تایید مجلس سنا، آقای برنز ۶۴ ساله، با خانم جینا هسپل جایگزین می‌شود. خانم هسپل در سال ۲۰۱۸، به عنوان نخستین زن، رئیس سازمان سیا شد.

برنز دیپلمات باسابقه‎ای است که روابط دیرینه‌ای با جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب دارد. هنگامی که آقای بایدن ریاست کمیته روابط خارجی خارجی را به عهده داشت، با ویلیام برنز همکاری می‌کرد.

آقای برنز با اعضای دیگر دولت آینده بایدن، از جمله جیک سولیوان نیز هماهنگ است. سولیوان قرار است مشاور امنیت ملی جو بایدن باشد.

رسانه‌های همچون نیویورک‌تایمز، درباره این انتخاب نوشته‌اند که بایدن قصد داشته این پیام را منتقل کند که اطلاعات آمریکا تحت تاثیر سیاست نیست. تجربه برنز به عنوان «مصرف‌کننده اطلاعات» و نه به عنوان «تولیدکننده» موجب شده که او کاندیدای مناسبی برای این پست محسوب شود. چون از روسای سی‌آی‌ای انتظار می‌رود که پیشنهادهای سیاست‌گذاری را کنار بگذارند و بر اطلاعات و پیش‌بینی‌ها متمرکز شوند. مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا معتقدند که مهم‌ترین ویژگی رئیس سی‌آی‌ای، تخصص او در اطلاعات نیست، بلکه رابطه‌اش با رئیس‌جمهور است که آقای برنز از آن برخوردار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 برنز اکنون رئیس بنیاد کارنگی برای صلح بین‌الملل است. او در سال ۲۰۱۴ بعد از حدود ۳۲ سال فعالیت در وزارت خارجه بازنشسته شد. در دو دهه گذشته، او در حساس‌ترین و مهم‌ترین شرایط ایفای نقش کرده است. آقای برنز مخالف حمله آمریکا به عراق بود. او در سال ۲۰۰۲ مخالفتش را با این اقدام ابراز کرد.

ویلیام برنز سفیر آمریکا در مسکو و اردن بود. او سابقه معاونت وزارت امور خارجه را دارد و هم دوره جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها خدمت کرده است. در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما،  برنز در تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای آمریکا بود. این مذاکرات در نهایت عمومی شد و راه را برای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هموار ساخت.

انتخاب برنز که از منتقدان سیاست خارجی دونالد ترامپ، از جمله خروج آمریکا از برجام و کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بود، می‌تواند معنای ورود سیاست خارجی آمریکا به دوره‌ای متفاوت را داشته باشد. به خصوص اینکه دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود سعی کرد اهمیت مقام‌های اطلاعاتی را کاهش دهد و به دلیل تحلیل‌هایی که درباره تهدیدهای امنیت ملی از سوی ایران ارایه دادند، آنها را «منفعل و ساده‌لوح» خواند.

ویلیام برنز سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ علیه ایران را مردود می‌دانست و معتقد بود که اقدامات  ترامپ موجب شده که نتواند به سیاست‌های واقعی‌اش درباره ایران جامه عمل بپوشاند.

روزنامه اورشلیم‌پست نوشته است که برخی از مقامات سابق اطلاعاتی آمریكا معتقدند که برنز ممكن است در انجام اقدامات پنهانی تهاجمی و حملات تردید بیشتری داشته باشد و در مورد اطلاعات جاسوسی مربوط به ایران كه از كشورهای خاورمیانه مانند اسرائیل نشأت می‌گیرد، بدبینی بیشتری به خرج دهد.

 برنز دیپلماتی است که در میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از اعتبار برخوردار است. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، برنز تجربه بسیاری در امور امنیتی حساس دارد.

در صورت آغاز به کار او، یک پرسش اساسی این خواهد بود که برنز چگونه می تواند با آوریل هاینز، که انتخاب بایدن برای هدایت مدیریت اطلاعات ملی یا آژانس اطلاعات مرکزی است، کار کند. تیم انتقالی بایدن گفته است که خانم هاینز مقام ارشد اطلاعاتی در دولت خواهد بود و قصد ندارد به صورت رسمی سی‌آی‌ای را در کابینه عضو کند.