«کره‌جنوبی نگفته پول ایران را نمی‌دهد، قانون جنگل حاکم نیست»

گفته می‌شود که حضور هیئت کره‌ای در تهران از پیش هماهنگ شده اما توقیف نفتکش هم مورد بحث قرارمی‌گیرد

هیئتی از وزارت امور خارجه کره جنوبی  یکشنبه وارد تهران شد - YONHAP / AFP

رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی در سایر کشورها منابعی دارد و با وجود تحریم‌های آمریکا از آنها استفاده کرده و به آنها دسترسی داشته است؛ اما کره جنوبی با وجود این که که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده، هنوز به ایران اجازه دسترسی نداده است. 

به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی در دیدار امروز ۲۲ دی‌ماه، با چوی جونگ کان، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی با اشاره به سفر خود به سئول گفت: «یک سال و نیم پیش با مقام‌های کره جنوبی و از جمله معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد درباره این موضوع مذاکراتی انجام شد و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که عملیاتی نشد و نتوانستیم از منابع‌مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.»

اشاره رئیس بانک مرکزی به درخواست‌های مقام‌های جمهوری اسلامی از کره‌جنوبی در دو ماه گذشته مبنی بر برداشتن موانع موجود برای استفاده از بخشی از این پول‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی و مشارکت در سازوکار جهانی تامین واکسن کرونا (کوواکس) است.

همتی رقم بلوکه را هفت میلیارد دلار و مدت بلوکه شدن آن را «بیش از دو سال» عنوان کرد. او با تاکید بر اینکه کره جنوبی نباید به آمریکایی ها اعتماد کند، افزود: «معتقدم کره جنوبی نباید مبنای روابط قدیمی و صمیمی خود با ایران را براساس روابط سایر کشورها و شخصی همچون ترامپ قرار دهد.»

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود لحن تندتری به کار برد و در پاسخ به این پرسش که اگر کره پول های بلوکه شده ایران را آزاد نکند تهران چه اقدامی را انجام می دهد، گفت: «امکان عدم پرداخت این پول ها وجود ندارد و ما از همه مجاری قانونی و حقوقی برای آزادسازی این پول ها استفاده می کنیم. قانون جنگل که حاکم نیست و از طرف دیگر دولت کره‌جنوبی نیز هیچ وقت نگفته است که این پول‌ها را پس نمی‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایسنا، خطیب‌زاده با اشاره به ارتباط کشتی توقیف شده با پول بلوکه شدن ایران، اظهارداشت: «ما به طرف کره‌ای و کشورهایی که در این زمینه دخالت کرده‌اند مکرر گفته‌ایم که هر چقدر این موضوع سیاسی شود این امر به حل این مسئله کمکی نمی‌کند. مسائل مربوط به این کشتی یک مسائل فنی است و باید مسیر قضایی خود را طی کند.»

او با اشاره به دیدار هیئت کره جنوبی با وزیر خارجه و معاون سیاسی وی طی دیروز و امروز گفت: ما به کره‌ای‌ها تاکید کرده‌ایم که اقدام آن‌ها در عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره غیرمتعهدانه است و آن‌ها باید این پول‌ها را هر چه زودتر در اختیار ایران قرار دهند. ما همچنین به آن‌ها می گوییم که در انتظار ۲۰ ژانویه ننشینند چرا که بعد از ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها جور دیگری ارزیابی می‌شود.»

میان رقم اعلامی ایران و رقمی که کره‌جنوبی از پول‌های بلوکه شده ایران اعلام کرده، تفاوت حدود دو میلیارد دلاری وجود دارد. به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت، حجم دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را ۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود. اما خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی این رقم را ۹.۲ میلیارد دلار آمریکا عنوان کرده است.

سپاه پاسداران روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه، اعلام کرد کشتی «هانکوک چیمی» کره جنوبی، که حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بود، به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف شده است.

هیاتی از وزارت امور خارجه کره‌جنوبی روز ۲۱ دی‌ماه وارد تهران شد تا درباره چگونگی دسترسی ایران به منابع مالی مذاکره کند. گفته شده که این سفر از پیش هماهنگ شده و ارتباطی به توقیف نفتکش این کشور از سوی سپاه پاسداران ندارد.