آیا طرح احتمالی استیضاح ترامپ در سنا رای می‌آورد؟

۱۲۰ عضو مجلس نمایندگان و شش سناتور حتی بعد از یورش مهاجمان، ‌به نتیجه شمارش آرا اعتراض کردند

نانسی پلوسی (راست)، رئیس مجلس نمایندگان و  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده- MANDEL NGAN, SAUL LOEB / AFP

برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا آماده می‌شوند تا روز دوشنبه لایحه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، را تسلیم این مجلس کنند.

ولی برای اجرایی شدن استیضاح، دو سوم اعضای سنا باید آن را تایید کنند، و دموکرات ها در بهترین حالت کمتر از نیمی از کرسی‌های سنا را در اختیار دارند. آیا خشم برخی اعضای جمهوری خواه سنا آنها را به تایید استیضاح آقای ترامپ ترغیب خواهد کرد؟

به گزارش شبکه خبری فاکس، با اوج‌گیری خشم دموکرات‌ها از آقای ترامپ، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، می‌گوید اگر مایک پنس، معاون آقای ترامپ، او را با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی به دلیل بی‌کفایتی برکنار نکند، کنگره آقای ترامپ را استیضاح خواهد کرد.

آقای ترامپ روز بیستم ژانویه باید کاخ سفید را تحویل جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، بدهد. اما یورش هواداران او به کنگره در روز چهارشنبه که در جریان آن پنج نفر و از جمله یک مامور پلیس کشته شدند، کاسه صبر برخی دموکرات‌ها و نیز جمهوری‌‌خواهان کنگره را لبریز کرده ‌است.

پرسشی که در محافل سیاسی مطرح است، این است که آیا کنگره خواهد توانست در مدت باقی مانده تا پایان ریاست جمهوری ترامپ کار استیضاح او را به انجام برساند، یا خیر.

دموکرات‌ها اکنون در مجلس نمایندگان اکثریت دارند و به احتمال زیاد استیضاح ترامپ در این مجلس رای خواهد آورد. اما تا روز بیستم ژانویه که دو برگزیده جمهوری‌خواه ایالت جورجیا به جای دو سناتور جمهوری‌خواه بنشینند، اکثریت سنا هنوز در دست جمهوری‌خواهان است و روشن نیست که آنها استیضاح ترامپ را تایید خواهند کرد یا نه.

روز چهارشنبه، پیش از یورش هواداران آقای ترامپ به کنگره، دوازده سناتور جمهوری‌خواه به رهبری تد کروز، به نتیجه آرای الکترال در ایالت آریزونا اعتراض کردند. جاش هاولی از ایالت میسوری نیز اعتراض جداگانه‌ای تسلیم کرد.

پس از آن که جلسه مشترک کنگره بر اثر یورش مهاجمان متوقف شد، نمایندگان هر دو مجلس به مکان‌های امن منتقل شدند.

پس از تشکیل دوباره جلسه، ۱۲۱ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان اعتراض خود به پیروزی جو بایدن را از سر گرفتند، اما از میان چهارده سناتوری که درآغاز جلسه به نتایج آرای آریزونا اعتراض کرده بودند، عده‌ای اعتراض خود را پس گرفتند. اما این سناتورها بر اعتراضشان پافشاری کردند: جاش هاولی، تد کروز، تامی تابرویل، راجر مارشال، جان کندی، و سیندی هاید اسمیت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن روز جمعه در پاسخ به خبرنگاران، تمایلی به استیضاح یا برکناری ترامپ نشان نداد. او گفت: «ترامپ یکی از نالایق‌ترین روسای جمهوری تاریخ آمریکاست. اما به نظر من سریع‌ترین راه بیرون کردن او از کاخ سفید این است که من و [کامالا هریس معاون منتخب رئیس جمهوری] روز بیستم ژانویه سوگند بخوریم.»

در پاسخ به سوالی در باره استیضاح احتمالی دونالد ترامپ از سوی کنگره، او گفت: «من مدتهاست که عقیده داشته‌ام آقای ترامپ برای ریاست جمهوری کفایت ندارد. ولی دو هفته دیگر من رئیس جمهوری خواهم بود. تمرکز من بر سه مسئله فوری است: همه‌گیری ویروس، رساندن واکسن به مردم، و احیای اقتصاد.»

در پی یورش هواداران آقای ترامپ به کنگره آمریکا در روز چهارشنبه، خانم پلوسی در بیانیه مشترکی با چاک شومر، رهبر دموکرات‌های مجلس سنا، از آقای پنس خواست بی‌درنگ آقای ترامپ را برکنار کند، زیرا او «شخصی بسیار خطرناک» است که مرتکب «فتنه» شده‌است.

سی‌ان‌ان روز جمعه گزارش داد که نسخه‌ای از لایحه استیضاح را دیده‌است و در آن، اتهام آقای ترامپ «تحریک به شورش» عنوان شده است.

دموکرات‌های کنگره سال گذشته هم آقای ترامپ را به اتهام «سوء‌استفاده از سمت ریاست جمهوری» استیضاح کردند، اما مجلس سنا رای به برائت او داد.

در روزهای گذشته، دو سناتور جمهوری‌خواه از آقای ترامپ خواسته‌اند کناره‌گیری کند، چون ممکن است با اتهامات جنایی روبه‌رو شود. اما هنوز روشن نیست که درصورت رفتن طرح استیضاح به سنا، افزون بر شش سناتوری که کماکان به نتیجه انتخابات معترض بودند، چند سناتور دیگر با این طرح مخالفت خواهند کرد.