رهبر دموکرات‌های سنا: پنس باید بی‌درنگ ترامپ را برکنار کند

«رئیس جمهوری حتا یک روز دیگر نباید در سمت خود باقی بماند»

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا- Tasos Katopodis/Getty Images/AFP

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا، بامداد پنجشنبه به وقت محلی از مایک پنس معاون رئیس جمهور خواست با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا، دونالد ترامپ را از سمت خود برکنار کند.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، آقای شومر در بیانیه‌ای گفت: «آنچه دیروز در کنگره ایالات متحده رخ داد یاغی‌گری علیه ایالات متحده بود که محرکش رئیس جمهوری بود. این رئیس جمهوری حتا یک روز دیگر نباید در سمت خود باقی بماند.»

در یورش روز چهارشنبه طرفداران آقای ترامپ به ساختمان کنگره در جریان نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنا برای تایید ریاست جمهوری آقای بایدن، چهار نفر کشته و ۶۸ نفر بازداشت شدند. پنجاه مامور پلیس در این درگیری زخمی شدند و دوازده تن از آنها راهی بیمارستان شدند.

پس از پراکنده شدن تظاهرکنندگان هوادار آقای ترامپ، کنگره دوباره تشکیل جلسه داد و پیروزی آقای بایدن و کامالا هریس را تایید کرد.

آقای شومر و شماری دیگر از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه خواستار برکناری آقای ترامپ، یا از طریق متمم بیست و پنجم قانون اساسی، یا استیضاح او شده‌اند.

طبق متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا، آقای پنس می‌تواند اعلام کند که رئیس جمهوری کفایت باقی ماندن در سمت خود را ندارد.

این در حالی است که دو هفته دیگر دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ به پایان می‌رسد و او باید جایش را به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای شومر در ادامه گفت: «سریعترین و  موثرترین راه  برای برکناری  این رئیس جمهوری  – حتا امروز – این است که معاون رئیس جمهوری بی‌درنگ به متمم بیست و پنجم استناد کند. اگر معاون رئیس جمهور و کابینه دولت نخواهد به مسئولیتش عمل کند، کنگره باید دوباره تشکیل جلسه بدهد و رئیس جمهوری را استیضاح کند.»

آدام کینزینگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز روز پنجنشبه گفت که برکناری آقای ترامپ با استناد به متمم بیست و پنجم «اقدامی صحیح برای حفظ دموکراسی کشور» است.

در پی وقایع روز چهارشنبه، میک مالوینی، سرپرست پیشین دفتر آقای ترامپ از سمت کنونی‌ خود به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور ایرلند شمالی، استعفا کرد. او گفت: «دیگر نمی‌توانم بمانم.»

متیو پاتینگر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم از جمله کسانی است که از کابینه آقای ترامپ استعفا کرده‌اند. مقام مستعفی دیگر، استفانی گریشم، رئیس دفتر همسر آقای ترامپ و مسئول پیشین امور رسانه‌ای کاخ سفید بود.

بیشتر از جهان