وزارت اطلاعات از صدور حکم اعدام برای تعدادی متهم به جاسوسی برای سیا خبر داد

محمود علوی: امروز مستندی در مورد نحوه دستگیری‌ها از صدا و سیما پخش می‌شود

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از دستگیری ۱۷ نفر که به گفته او جاسوس سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) در ایران بوده‌اند، خبر داد.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات صبح دوشنبه در نشستی خبری که در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۸ خرداد سال جاری موفق به انهدام یک شبکه جاسوسی مرتبط با سازمان اطلاعاتی آمریکا شد.

او در ادامه گفت: احکام این جاسوسان صادر شده و برخی به عنوان مفسد فی‌الارض اعدام می‌شوند.

این مقام ارشد اطلاعاتی درباره گفت: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده 17 نفر است که این افراد به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کردند و هیچ کدام از آنها با دیگری ارتباطی نداشتند و هر کدام با یک افسر اطلاعاتی سیا در ارتباط بودند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: جاسوس‌های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی، همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بوده‌اند.

باشگاه خبرنگاران در این زمینه نوشت: صدور یا تمدید ویزای آمریکا، استخدام متخصصان ایرانی، تأمین تجهیزات، مراجعه مستقیم به طعمه‌ها در حاشیه همایش‌های علمی خارج از کشور و ارسال ایمیل و پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله روش‌های سرویس اطلاعاتی آمریکا برای جذب جاسوس بوده است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه در ادامه نوشت: سرویس اطلاعاتی سیا آموزش برقراری ارتباطات امن از داخل کشور با خارج به وسیله ابزارهای مخصوص جاسوسی، استفاده از ناقل برای انتقال ابزار امن و تجهیزات فوق پیشرفته جاسوسی به داخل کشور، ارسال مدارک هویتی جعلی، طراحی خط خروج اضطراری و آموزش ویژه ضد بازجویی را برای حفظ و مراقبت از جاسوسان خود در نظر گرفته بود. 

خبر دستگیری این افراد و صدور حکم برای آنها در حالی اعلام می‌شود که روز گذشته محمود علوی، وزیر اطلاعات از پخش یک مستند از شناسایی و دستگیری افرادی که به گفته او جاسوس‌های آمریکا هستند، خبر داده بود. این مستند امروز(دوشنبه) از صدا و سیما پخش می‌شود.

همچنین خبرگزاری‌های تسنیم و فارس به طور هماهنگ تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده‌اند که ادعا می‌کنند مربوط به افراد دستگیر شده است.

بیشتر از