دفاع دختر مایک پنس از «واکنش قهرمانانه» پلیس کنگره

پلیس کنگره به علت آمادگی نداشتن برای مقابله با آشوبگران، زیر ضرب انتقادات است

شارلوت پنس در کنار مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا- AFP

شارلوت پنس باند، دختر مایک پنس، معاون رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، پس از یورش طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در روز چهارشنبه گذشته، از پلیس کنگره دفاع کرده است.

او نوشت: «هر کسی که پلیس کنگره را مقصر این تروریسم داخلی بداند که دیروز رخ داد، باید به‌طور جدی در موضع خود تجدید نظر کند. من آنجا بودم. افرادی که مقابل آشوبگران ایستادند، قهرمانان ما هستند.»

پلیس کنگره اینک به علت عدم آمادگی‌اش برای مقابله با آشوبگران، زیر ضرب انتقادات است.

فیلم‌های ویدیویی نشان می‌دهد که آشوبگران با به‌کارگیری خشونت و اسپری کردن مواد شیمیایی به‌سمت مأموران، آن‌ها را عقب رانده‌اند. سرانجام صدها آشوبگر حفاظ دور محوطه کنگره را درهم شکستند و وارد ساختمان شدند. این وضعیت ماموران را مجبور کرد که همه درهای ساختمان را ببندند.

از توییت خانم باند برمی‌آید که او روز چهارشنبه با آقای پنس در ساختمان کنگره بوده است. آقای پنس در ساختمان کنگره حضور داشت تا نقش خود را به عنوان رییس سنا در تأیید نتایج انتخابات انجام دهد.

بخشی از واکنش‌ها به عملکرد پلیس، به آماده نبودن آن‌ها برای مقابله آشوبگران انتقاد دارد؛ برخی انتقادها این است که آنان ملایمت نشان داده‌اند. ویدیویی از یک افسر پلیس منتشر شده است که او را در حال گرفتن عکس سلفی با یک آشوبگر نشان می‌دهد.

روز چهارشنبه نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان، خواستار استعفای رییس پلیس کنگره به‌دلیل «رهبری ناکام و ضعیف» شد.

خانم پلوسی با بیان این‌که رییس پلیس کنگره استعفای خود را به دلیل قصور در حفظ امنیت تقدیم کرده است، گفت: «ناکامی در حفظ امنیت ناشی از رهبری ضعیف است. از آن زمان تا کنون آقای ساند حتی با ما تماس نگرفته است.»

آقای ساند روز پنجشنبه در پی وقایعی که روز قبل رخ داد، بیانیه‌ای منتشر کرد. در آن بیانیه آمده است که اداره پلیس یک «برنامه اجرایی قوی» برای «رویارویی با تظاهرات مجاز ذیل متمم اول قانون اساسی» دارد.

او اعلام کرد: «حمله خشونت‌آمیز به کنگره آمریکا حادثه‌ای بود که من در ۳۰ سال خدمتم در واشینگتن دی‌سی نظیر آن را تجربه نكرده بودم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اما اشتباه نکنید. این شورش‌های گسترده، استفاده از حق آزادی بیان که در متمم اول تضمین شده است، نبود. این یورش رفتار آشوب‌آمیز جنایی بود. اقدام‌های افسران پلیس با توجه به وضعیتی که با آن روبه‌رو بودند، قهرمانانه بود. من احترام بالایی برای برخورد حرفه‌ای و فداکاری زنان و مردان پلیس کنگره قائلم.»

خشم کنگره و مردم تنها متوجه پلیس کنگره نیست. خانم پلوسی همچنین از پاسخ کند وزارت دفاع برای تماس با گارد ملی انتقاد کرده است.

«موضوع فراتر از پلیس کنگره است. موضوع به اف‌بی‌آی مربوط می‌شود. آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات کم‌کاری کرده‌اند. وزارت دفاع هم مقصر است. مدتی طولانی طول کشید تا آن‌ها اجازه استفاده از گارد ملی را  بدهند.»

او افزود: «بسیاری از ماموران پلیس کنگره شجاعانه و با چنان نگرانی‌ای نسبت به امنیت کارکنان و نمایندگان واکنش نشان دادند که شایسته قدردانی است.»

آقای ساند گفت که پلیس کنگره در حال بررسی وقایع چهارشنبه است. رهبران كنگره نیز گفته‌اند كه این نهاد تحقيقات مجزای خود را انجام خواهد داد.

© The Independent

بیشتر از جهان