وعده ترامپ به راه‌اندازی شبکه اجتماعی رقیب پس از اخراج از توییتر

ترامپ: توییتر روز به روز در جهت سرکوب آزادی بیان حرکت می‌کند

خانواده ترامپ امکان راه‌اندازی یک شبکه‌ اجتماعی در آینده نزدیک را نیز بررسی خواهد کرد- REUTERS/Jim Bourg/File Photo

توییتر در روزهای آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ، حساب او را دائمی مسدود کرد. توجیه این کار «خطر تحریک بیشتر به خشونت» توسط او در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری او است. اما تکلیف حساب رسمی دیگر او چیست؟

حساب رسمی POTUS (ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا) اولین بار در سال ۲۰۱۵ و در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما ایجاد شد و با ورود آقای ترامپ به کاخ سفید، به او تحویل داده شد.

به دنبال انسداد حساب شخصی او در توییتر در روز جمعه، چهل و پنجمین رئیس جمهوری برای ارسال یک سری توییت‌های خشم‌آلود و نکوهش توییتر، از حساب دولتی خود استفاده کرد. پیام‌هایی که در این حساب ارسال شده است، معمولاً حساب‌شده‌تر و دلتمردانه‌تر بوده است.

آقای ترامپ با اشاره به اقدامات اخیر توییتر برای محدود کردن توانایی او به ارسال توییت‌های گمراه‌کننده، به ویژه اظهارات بی‌اساس او مبنی بر تقلب در انتخابات، ادعا کرد که این غول رسانه‌های اجتماعی «روز به روز در جهت سرکوب آزادی بیان حرکت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اصرار داشت که اخراج وی از توییتر نتیجه «هماهنگی» بین این شرکت با «دموکرات‌ها و چپ رادیکال» در تلاش برای «خاموش کردن» صدای او و صدای ۷۴ میلیون «میهن‌پرست بزرگ» است که در رقابت با جو بایدن به او رای داده‌اند.

به گزارش مجله وِرج (The Verge)، آن توییت‌ها به سرعت از سوی توییتر حذف شد. یکی از نمایندگان توییتر در گفت‌وگو با بازفید (BuzzFeed) تأیید کرده است که این اقدام برای مقابله با تلاش آقای ترامپ برای دور زدن تعلیق وی انجام شده است.

سخنگوی توییتر روز شنبه به ایندیپندنت گفت که این شرکت می‌تواند حساب دولتی آقای ترامپ را هم به حالت تعلیق درآورد، اما این کار را تنها در صورتی انجام خواهد داد که «برای کاهش آسیب‌های احتمالی کاملاً ضروری باشد.»

آن‌ها گفتند: «همان طور که در مقررات دور زدنِ ممنوعیتِ ما ذکر شده است، اگر مشخص شود که شخصی که تعلیق شده است از حساب دیگری برای گریز از ممنوعیت استفاده می‌کند، آن حساب نیز مسدود می‌شود.»

«در خصوص حساب‌های دولتی، مانند POTUS  و WhiteHouse، ما این حساب‌ها را به حالت تعلیق درنمی‌آوریم، اما استفاده از آنها را محدود خواهیم کرد. کنترل این حساب‌ها به‌موقع به دولت جدید منتقل خواهد شد. آن‌ها را مسدود نخواهیم کرد، مگر آن که برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی کاملاً ضروری باشد.»

به‌رغم تلاش‌های آقای ترامپ برای خنثی کردن انتقال دموکراتیک قدرت که به تلاش نافرجام طرفداران وی در یورش به ساختمان کنگره منتهی شد، سخنگوی توییتر اعلام کرد که انتقال حساب‌های توییتر به دولت بایدن «برنامه‌ریزی» شده است.

«همان طور که در سال ۲۰۱۷ انجام دادیم، توییتر فعالانه در حال همکاری با دولت ایالات متحده برای پشتیبانی از انتقال حساب‌های توییتر به دولت جدید است. دولت بایدن به حسابهای توییتری کاخ سفید دسترسی خواهد داشت. این‌ها شامل  WhiteHouse ،POTUS ،VP ،FLOTUS ،PressSec ،Cabinet وLaCasaBlanca خواهد بود.»

این سخنگو مجدداً بیانیه ماه دسامبر توییتر را تأیید کرد که بر اساس آن دولت بایدن پس از تحویل این حساب‌ها باید در جمع‌آوری مشترکان، از صفر شروع کند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ آقای ترامپ به شکل خودکار مشترکان آن حساب‌ها را از دولت اوباما به ارث برد.

سخنگوی گفت: «نمونه‌وار، به افرادی که WhiteHouse را دنبال می‌کنند اطلاع داده می‌شود که این حساب به عنوان WhiteHouse45 بایگانی شده است و به آن‌ها امکان پیگیری حساب جدید WhiteHouse داده می‌شود.»

همزمان، آقای ترامپ در یک سری توییت‌ها در حساب دولتی خود که اینک توسط توییتر حذف شده است، اعلام کرد که تیم وی «در حال مذاکره با سایت‌های مختلف است و به زودی خبر بزرگی اعلام خواهد کرد.»

آقای ترامپ همچنین اعلام کرد که خانواده ترامپ «همچنین امکان راه‌اندازی یک شبکه‌ اجتماعی در آینده نزدیک را نیز بررسی خواهد کرد.»

© The Independent