احتمال استیضاح دوباره ترامپ از روز دوشنبه به اتهام تحریک به شورش

جو بایدن تمایلی به استیضاح یا برکناری ترامپ در مدت باقی مانده تا پایان دوره ریاست جمهوری او نشان نداد

نانسی پلوسی (چپ)، رئیس مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده- SAUL LOEB, Mandel NGAN / AFP

برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا آماده می‌شوند روز دوشنبه لایحه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده را تسلیم این مجلس کنند.

به گزارش شبکه خبری فاکس، با اوج‌گیری خشم دموکرات‌ها از آقای ترامپ، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان می‌گوید اگر مایک پنس معاون آقای ترامپ، او را با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی به دلیل بی‌کفایتی برکنار نکند، کنگره آقای ترامپ را استیضاح خواهد کرد.

آقای ترامپ روز بیستم ژانویه باید کاخ سفید را تحویل جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا بدهد، اما یورش هواداران او به کنگره در روز چهارشنبه که در جریان آن پنج نفر و از جمله یک مامور پلیس کشته شدند، کاسه صبر برخی دموکرات‌ها و نیز جمهوری‌‌خواهان کنگره را لبریز کرده‌است.

پرسشی که در محافل سیاسی مطرح است این است که آیا کنگره خواهد توانست در مدت باقی مانده تا پایان ریاست جمهوری ترامپ کار استیضاح او را به انجام برساند یا خیر.

جو بایدن امروز در پاسخ به خبرنگاران، تمایلی به استیضاح یا برکناری ترامپ نشان نداد. او گفت که آقای ترامپ گفت: «یکی از نالایق‌ترین روسای جمهوری تاریخ آمریکاست. اما به نظر من سریع‌ترین راه بیرون کردن او از کاخ سفید این است که من و [کامالا هریس معاون منتخب رئیس جمهور] روز بیستم ژانویه سوگند بخوریم.»

در پاسخ به سئوالی در باره استیضاح احتمالی دونالد ترامپ از سوی کنگره، او گفت: «من مدت‌هاست که عقیده داشته‌ام آقای ترامپ کفایت ریاست جمهوری را ندارد. ولی دو هفته دیگر من ریئس جمهوری خواهم بود. تمرکز من بر سه مسئله فوری است: همه‌گیری ویروس، رساندن واکسن به مردم، و احیای اقتصاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی یورش هواداران آقای ترامپ به کنگره آمریکا در روز چهارشنبه، خانم پلوسی در بیانیه مشترکی با چاک شومر، رهبر دموکرات‌های مجلس سنا، از آقای پنس خواست بی‌درنگ آقای ترامپ را برکنار کند زیرا او «شخصی بسیار خطرناک» است که مرتکب «فتنه» شده ‌است.

سی‌ان‌ان روز جمعه گزارش داد که نسخه‌ای از لایحه استیضاح را دیده‌است و در آن، اتهام آقای ترامپ «تحریک به شورش» عنوان شده است.

دموکرات‌های کنگره سال گذشته هم آقای ترامپ را به اتهام «سوء استفاده از سمت ریاست جمهوری» استیضاح کردند، اما مجلس سنا رای به برائت او داد.

شمار فزاینده‌ای از اعضای جمهوری‌خواه کنگره از پنجشنبه به بعد شروع به فاصله گرفتن از آقای ترامپ کرده‌اند، از جمله لیندزی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی و از طرفداران سرسخت او، که سرانجام سلامت انتخابات و پیروزی جو بایدن و کامالا هریس را تایید کرد. آقای گراهام ساعتی بعد در فرودگاه ریگان شهر واشینگتن در محاصره هواداران خشمگین آقای ترامپ قرار گرفت که سرش داد می‌زدند : «می‌دانی که تقلب شد.»

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا، که از روز بیستم ژانویه به اقلیت بدل خواهد شد، چهارشنبه در جلسه مشترک کنگره و پیش از یورش هوادارن آقای ترامپ گفت هیچ دلیلی بر اثبات تقلب در انتخابات به دست نیامده است.

مک کانل گفت کنگره نمی‌تواند نتیجه رای مردم را تغییر بدهد.

رئیس اکثریت سنا گفت با این که از دونالد ترامپ حمایت کرده، ولی به دلیل ناخشنودی بازنده انتخابات نمی‌توان دموکراسی آمریکا را به خطر انداخت.

میچ مک کانل رئیس اکثریت جمهوری خواه سنا گفت تمام دعاوی حقوقی آقای ترامپ مربوط به تقلب در انتخابات از سوی دادگاه‌ها و قاضی‌هایی که خود آقای ترامپ منصوب کرده، رد شده‌اند.

مک کانل گفت ما باید وطن پرستی را نه فقط در پیروزی، بلکه در شکست هم نشان بدهیم.