بایدن: مهاجمان به کنگره اوباش، نژادپرست، تروریست و یهودستیز بودند

بایدن علاقه‌ای به استیضاح یا برکناری ترامپ نشان نداد

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، و کامالا هریس- REUTERS/Kevin Lamarque

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا دقایقی پیش به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

آقای بایدن علاقه‌ای به استیضاح یا برکناری ترامپ نشان نداد.

در پاسخ به سئوالی درباره استیضاح احتمالی دونالد ترامپ از سوی کنگره، او گفت: «من مدت‌هاست که عقیده داشته‌ام آقای ترامپ کفایت ریاست جمهوری را ندارد. ولی دو هفته دیگر من رئیس جمهوری خواهم بود. تمرکز من بر سه مسئله فوری است: همه‌گیری ویروس، رساندن واکسن به مردم، و احیای اقتصاد.»

او افزود: «کنگره خودش می‌تواند تصمیم بگیرد چه اقدامی کند. تمرکز من بر انجام وظیفه خودم است.»

آقای بایدن در باره یورش روز چهارشنبه هواداران آقای ترامپ به کنگره آمریکا گفت: «مهاجمان به کنگره باید به عنوان اوباش، نژادپرست، تروریست داخلی و یهودستیز محاکمه شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت تفاوت اتفاقات چهارشنه با رخدادهای تروریستی قبلی این بود که رئیس جمهوری آمریکا هزاران نفر را تحریک به این حمله کرد.

او گفت: «صحنه‌های روز چهارشنبه بیشتر شبیه کشورهای دیکتاتوری جهان سوم بود.»

آقای بایدن در پاسخ به این سئوال که آیا آقای ترامپ باید در کاخ سفید بماند، گفت: «او یکی از نالایق‌ترین روسای جمهوری تاریخ آمریکاست. اما به نظر من سریع‌ترین راه بیرون کردن او از کاخ سفید این است که من و [کامالا هریس معاون منتخب رئیس جمهور] روز بیستم ژانویه سوگند بخوریم.»

او گفت خوشحال است که آقای ترامپ در مراسم تحلیف شرکت نخواهد کرد، اما از حضور مایک پنس معاون رئیس جمهوری در مراسم استقبال می‌کند.»

او در باره محاکمه احتمالی اعضای کابینه آقای ترامپ گفت: «تحقیقات گسترده‌ای انجام خواهد شد، اما من در کار قوه قضائیه دخالت نخواهم کرد.»

آقای بایدن گفت شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه در تماس با او از رخدادهای چهارشنبه ابراز انزجار کرده اند. او افزود: «رئیس جمهوری فعلی شکاف عمیقی در جامعه ایجاد کرده است...قضیه دیگر دموکرات و جمهوری‌خواه نیست. مردم آمریکا باید دوباره یکپارچه شوند.»