مخالفت مایک پنس با برکناری ترامپ به استناد متمم ۲۵ قانون اساسی

دستیاران وی نگران هستند که برداشتن این گام بی‌سابقه «کشور را به هرج و مرج و شکاف حزبی بکشاند»

AFP

به گزارش بیزینس اینسایدر، پس از ناآرامی‌ها در یورش به ساختمان کنگره و عدم موفقیت دونالد ترامپ در جلوگیری از خشونت، دفتر مایک پنس اعلام کرده است که وی از درخواست‌‌ها برای فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری رئیس جمهور توسط کابینه حمایت نمی‌کند.

گرچه طیف فزاینده‌ای از قانونگذاران و مقامات از سراسر ایالات متحده خواستار برکناری رئیس جمهور هستند، این نشریه به نقل از دو تن از دستیاران معاون رئیس جمهور خبر می‌دهد که «وی به هیچ‌وجه با این پروژه همراهی نخواهد کرد.»

گزارش شده است که دستیاران وی نگران هستند که برداشتن این گام بی‌سابقه «کشور را به هرج و مرج و شکاف حزبی بکشاند» و البته آینده سیاسی معاون رئیس جمهور را نیز به خطر بیندازد.

این گزارش به دنبال تقاضا‌های فزاینده برای برکناری رئیس جمهور از سمتش، چه از طریق استیضاح وی در کنگره و چه به استناد متمم ۲۵ قانون اساسی، منتشر می‌شود. 

امتناع آقای پنس از این کار می‌تواند کنگره را بر آن دارد تا مراحل استیضاح را آغاز کند.

رئیس مجلس نمایندگان ننسی پلوسی و رهبر اقلیت سنا، چاک شومر، رهبران برجسته دموکرات‌ها در کنگره ، صریحاً خواستار اقدام آقای پنس شده‌اند‌، و اعلام کرده‌اند که در صورت عدم همکاری او کنگره برای شروع استیضاح دوم رئیس جمهور برنامه‌ریزی خواهد کرد. هیچ رئیس‌جمهوری تاکنون دو بار استیضاح نشده است.

رئیس مجلس نمایندگان، ننسی پلوسی روز پنجشنبه گفت: «اگر معاون رئیس جمهور و هیئت وزیران اقدامی انجام ندهند، كنگره آماده است تا با استیضاح پیش برود. این احساس غالب نمایندگان در مجلس من است.»

سناتور شومر، دموکرات ارشد مجلس سنا، نیز گفت که اگر آقای پنس از این اقدام خودداری کند، «کنگره باید برای استیضاح رئیس‌جمهور دوباره تشکیل جلسه دهد.»

امروز پنجشنبه دموکرات‌های کمیته قضایی پیش‌نویس یک استیضاح‌نامه را ارائه کردند. این اولین گام جدی در تلاش برای برکناری رئیس جمهور ظرف دو هفته مانده تا تحلیف جو بایدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان کنگره دیوید سیسیلین از رود آیلند، جیمی راسکین از مریلند و تد لیو از کالیفرنیا متنی را برای استیضاح آقای ترامپ به دلیل «سوءاستفاده از قدرت» تهیه کرده‌اند. این همان اتهامی است که وی برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ بر اساس آن در مجلس استیضاح شد.

این قطعنامه رئیس جمهور را به «ارتکاب بزه و جنایت عالی با تحریک عمدی خشونت علیه دولت ایالات متحده» متهم کرده است. اشاره به یورش جمعیت طرفداران رئیس جمهور به کنگره با تحریک او بر اساس  توطئه‌های تقلب در انتخابات و فراخوان او به خشونت انقلابی در جریان بررسی استوارنامه‌های انتخاباتی کالج الکترال است که امنیت قانون‌گذاران و کارمندان کنگره را به خطر انداخت.

ایلهان عمر نماینده مجلس از مینه‌سوتا حامی اصلی این قطعنامه است. از جمله دیگر افرادی که به این اقدام پیوسته‌اند، عبارت اند از: الكساندریا اوكازیو كورتز، آل گرین، آیانا پرسلی، جمال بومن، موندایر جونز، كوری بوش، راشیدا طلایب، هنک جانسون و وینسنته گونزالس.

الكساندریا اوكازیو كورتز، نماینده دموکرات کنگره از نیویورک گفت: «جمهوری ما در معرض خطر بزرگی است و بدون اقدام سریع برای محافظت از آن، بیشتر در معرض خطر است.»

وی در بیانیه‌ای در توییتر نوشت: «رئیس جمهور حمله به كنگره را تحریک کرد. او عمیقا ناپایدار است. هیئت وزیران باید متمم ۲۵ را فعال کند. کنگره همچنین باید استیضاح و برکناری رئیس جمهور را دنبال کند.»

حداقل یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به نام آدام کینزینگر از ایلینوی نیز معاون رئیس جمهور را به این اقدام دعوت کرده است.

© The Independent