درخواست شاهزاده رضا پهلوی برای حمایت از دادخواهی قربانیان پرواز ۷۵۲

«وظیفه ماست که همراه خانواده‌های جان‌باختگان در کمپین‌شان برای دادخواهی در دادگاههای بین‌المللی باشیم»

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی نوشت، «جمهوری اسلامی یک سال قبل، ۱۷۶ سرنشین پرواز۷۵۲ را عامدانه با موشک به قتل رساند-EVA HAMBACH / AFP

شاهزاده رضا پهلوی روز پنجشنبه در پیامی به مناسبت نخستین سالگرد سرنگون شدن یک فروند هواپیمای مسافری خطوط هوایی اوکراین توسط موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران و عدم پاسخگویی مسئولان جمهوری اسلامی، خواستار حمایت از دادخواهی خانواده‌های قربانیان آن فاجعه در دادگاه‌های بین‌المللی شد.

وی در توییتی نوشت، «جمهوری اسلامی یک سال قبل، ۱۷۶ سرنشین پرواز۷۵۲ را عامدانه با موشک به قتل رساند. از آن زمان، خانواده‌های جان‌باختگان برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار تلاش فراوان کرده‌اند، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. وظیفه ماست که همراه آنها در کمپین‌شان برای دادخواهی در دادگاههای بین‌المللی باشیم.»

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین ۱۸ دی ۱۳۹۸ از تهران عازم کی‌یف بود که هدف دو موشک سامانه پدافندی سپاه پاسداران در حومه پایتخت قرار گرفت و سرنگون شد و کلیه سرنشینان آن کشته شدند. سپاه پاسداران و مسئولان جمهوری اسلامی تا چند روز بعد، ساقط شدن هواپیما توسط موشک‌های سپاه را انکار می‌کردند.

یک سال پس از آن حادثه، غلامعباس ترکی دادستان نظامی استان تهران و مسئول بررسی پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی، که بیشتر سرنشین‌های آن ایرانی بودند، می‌گوید که «رادار سامانه پدافندی قادر به تشخیص هواپیما از سایر اجسام پرنده نبوده است.» به گفته او در این پرونده «تنها یک متهم» بازداشت شده است.