ایلان ماسک: سه سال زودتر از ناسا فضانوردان را به ماه می‌بریم

آقای ماسک می‌گوید از دو سال دیگر این پروژه می‌تواند اجرایی شود

AFP

مدیرعامل «اسپیس‌اکس» ادعا می‌کند که شرکتش خواهد توانست تا سال ۲۰۲۱، یعنی سه سال زودتر از برنامه ناسا برای بازآفرینی حماسه آپولو ۱۱، انسان‌ها را به ماه ببرد. 

در مصاحبه‌ای به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد اولین فرود بر ماه، آقای ماسک اذعان داشت که علی‌رغم تمامی شبهات مهندسین ناسا، سفینه فضایی او تا دوسال دیگر قادر خواهد بود فضانوردان را بر سطح ماه بنشاند.

او به نشریه «تایم» گفت: «شاید به نظر جنون‌آمیز برسد، ولی من باور دارم که تا کمتر از دوسال دیگر خواهیم توانست بر سطح ماه فرود بیاییم. یک وسیله نقلیه‌ بدون خدمه را که قطعا می‌توانیم تا دو سال دیگر بر روی ماه بنشانیم».

وی افزود: «اگر متقاعد کردن ناسا و مقامات در مقایسه با انجام آن زمان بیشتری ببرد، شاید مستقیما انجامش دهیم. در واقع فرود آوردن یک سفینه بر روی ماه، بسیار ساده‌تر از قانع کردن ناسا نسبت به توانایی‌مان برای این عمل است».

آقای ماسک ادامه داد: «برای قانع کردن جمع کثیری از مهندسان شکاک ناسا، زمان و انرژی بسیار زیادی لازم است... اما مطمئن‌ترین راه برای پایان دادن به تمامی تردیدها و شبهات، انجام دادن آن است».

او می‌گوید در مراحل آغازین پروژه «اسپیس‌اکس»، تنها ۱۰ درصد احتمال سودمند بودن سرمایه‌گذاری در آن زمینه را می‌داده است. 

با الهام از فرود اصلی آپولو ۱۱ بر سطح ماه، این کارآفرین هم تصمیم گرفت با بخشی از سود مالی خود از فروش «ای‌بِی»، یک شرکت خصوصی برای الهام‌بخشی به نسل جدید علاقه‌مند سفر به فضا تاسیس کند.

او گفت: «کارم را این‌طور شروع کردم که قرار است یک ماموریت بشردوستانه به نام «مارس اوسیس» انجام دهم، که عبارت بود از فرود آوردن یک خانه سبز بر سطح مریخ، همراه با بذرهای مواد غذایی محلول در ژل خشک، که در بدو فرود بر سطح مریخ آبیاری می‌شدند، و سپس می‌توانستیم شاهد یک منظره فوق‌العاده از گیاهان سبز در پس زمینه سرخ باشیم».

آقای ماسک افزود: «هدف من تهییج عامه مردم بود تا از آن طریق کنگره هم به هیجان آید و مبلغ مناسبی را به بودجه ناسا اضافه کند».

با موفقیت روزافزون «اسپیس‌اکس»، آقای ماسک گستره بلندپروازی‌های شرکتش را نیز توسعه داده است. او معتقد است که با نوآوری‌هایی مثل موشک‌های قابل استفاده مجدد، اسپیس‌اکس خواهد توانست در نهایت به تبدیل انسان به موجودی «چند سیاره‌ای» یاری رساند و دست آخر به هدف نهایی نجات گونه بشر از انقراض، دست یابد.

رئیس شرکت «تسلا» و پروژه «اسپیس‌اکس» به تعیین جدول‌های زمانی بیش از حد بلند پروازانه‌ شهرت دارد، با این حال، معمولا توانسته است وعده‌های خود را در زمان مقرر عملی کند.

تخمین خود ناسا هم برای بازگشت دوباره به ماه بلندپروازانه است، اما از آن بیشتر، محافظه‌کارانه است. آژانس فضایی آمریکا هدف خود را فرود یک کپسول فضایی حامل فضانوردان در قطب جنوبی ماه در سال ۲۰۲۴ تعیین کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان