پرواز دوباره بی-۵۲های آمریکا در نزدیکی ایران، این بار مسلح به موشک‌های کروز

این پرواز در سالگرد حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد انجام شد

بمب‌افکن راهبردی و سنگین بی-۵۲اِچ در حال سوختگیری هوایی -  U.S. Air Force

دو فروند بمب‌افکن راهبردی و سنگین بی-۵۲اِچ از اسکادران ۶۹بمب‌افکن پس از ۱۵ ساعت پرواز از مبدأ پایگاه هوایی مینوت (Minot) واقع در ایالت داکوتای شمالی، خود را به منطقه خاورمیانه رساندند و روز پنجشنبه در نزدیکی حریم هوایی ایران در حال پرواز بودند. به نظر می‌رسد این دو بمب‌افکن که به موشک‌های کروز اِی جی اِم-۱۵۸ مسلح هستند و در راستای آماده‌باش پنتاگون برای مقابله با هرگونه حملات احتمالی سپاه پاسداران، نیروی قدس آن و همچنین شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی به نیروهای نظامی باقیمانده آمریکا، پایگاه‌های آن‌ها و همچنین اماکن دیپلماتیک آمریکا در عراق در نخستین سالگرد حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه عین الاسد، برفراز عربستان سعودی و خلیج‌فارس به پرواز درآمده‌اند.

این نخستین بار نیست که نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا بمب‌افکن‌های راهبردی بی-۵۲اِچ خود را به منطقه خاورمیانه اعزام می‌کند و برفراز عربستان سعودی و خلیج‌فارس به پرواز در می‌آورد. اما این بار بر خلاف موارد قبل، به نظر می‌رسد که ماموریت اسکادران ۶۹ بمب‌افکن که این بی-۵۲اِچ ‌های خود را بر فراز خاورمیانه پرواز داده، آموزشی نیست؛ بلکه ماموریتی جنگی در راستای محافظت از نیروهای آمریکایی در خاک عراق به مناسبت سالگرد عملیات موشکی «قاسم سلیمانی» نیروی هوافضای سپاه است. ماموریتی که خدمه این دو هواپیما برای آن در روز ۱۰ دی‌ماه، یعنی یک هفته پیش، تمرین کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در تاریخ ۳۰ آبان و ۲۰ آذرماه ۱۳۹۹، در راستای ماموریت‌های آموزشی خدمه و با هدف اصلی وحشت‌آفرینی برای مقامات جمهوری اسلامی، به ترتیب اسکادران‌های ۲۳ و ۲۰ بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا هرکدام دو فروند از بمب‌افکن‌های راهبردی بی-۵۲اِچ خود را برفراز خاورمیانه به پرواز درآورده بودند. در جریان تمامی این ماموریت‌ها، جنگنده‌های اف-۱۶سی جِی از اسکادران‌های ۷۷ و ۴۸۰ شکاری و اعزامی به پایگاه‌های شاهزاده سلطان و الظفره به همراه جنگنده بمب‌افکن‌های ضربتی اف-۱۵ئی از اسکادران ۳۹۱ شکاری اعزامی به پایگاه‌های هوایی الظفره و العدید، این بمب‌افکن‌های راهبردی را همراهی و از آن‌ها محافظت کردند.

آنچه این بمب‌افکن‌ها را برای نیروهای مسلح ایران به خصوص سپاه پاسداران خطرناک می‌کند، موشک‌های کروز اِی جی اِم-۱۵۸ آن است که توانایی انهدام تاسیسات راداری و پدافندی ارتش و سپاه پیش از انجام عملیات‌های عمقی جنگنده بمب‌افکن‌های نیروی هوایی این کشور در حریم هوایی ایران را دارند. همانطور که در ابتدای عملیات «طوفان صحرا»ی ایالات‌متحده آمریکا برای بیرون راندن ارتش بعثی عراق از خاک کویت در دی‌ماه سال ۱۳۶۹، بمب‌افکن‌های بی-۵۲اِچ نیروی هوایی آمریکا با شلیک موشک‌های اِی جی اِم-۸۶، سایت‌های راداری و پدافندی عراق را تخریب و حریم هوایی این کشور را برای عملیات جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های متحدان امن کردند.

تا زمان تدوین این گزارش، این جنگنده‌ها بدون شلیک موشک‌های خود در حال گشت هوایی بر فراز شمال حریم هوایی عربستان سعودی بودند. هنوز مشخص نیست که این بمب‌افکن‌ها پس از پایان ماموریت خود، بدون توقف در پایگاه هوایی العدید در قطر، به مینوت باز خواهند گشت یا خیر اما آنچه مشخص است پیامی است که این بمب‌افکن‌ها با پرواز در مجاورت حریم هوایی ایران به مقامات جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه اعلام می‌کنند. پیامی هشدارآمیز برای جلوگیری از تصمیم آن‌ها برای انجام حملات انتقام‌جویانه علیه نیروهای آمریکایی در پاسخ به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس و ابومهدی المهندس، فرمانده سابق حشد الشعبی.