چراغ سبز متقابل اردوگاه بایدن و طالبان به یکدیگر

طالبان گفته‌است که به توافقنامه قطر متعهد است اما آمریکا هم به آن پایبند بماند

مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا از توافقنامه صلح افغانستان حمایت کرده‌است- Patrick Semansky / POOL / AFP

طالبان به سخنان جیک سالیوان، گزینه جو بایدن برای سمت مشاور امنیت ملی واکنش نشان داده و گفته‌‌اند که به تعهدات خود پایبند می‌مانند. آن‌ها از آمریکا نیز خواسته‌اند به اجرای توافقنامه دوحه میان طالبان و آمریکا متعهد بماند.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان در صفحه توییتر خود نوشته است: « امارت اسلامی افغانستان نیز از طرف خود تصریح می‌کند که ادامه دیپلماسی، راه خوبی برای حل منازعات است. امارت اسلامی بر این باور است که پیمان دوحه، نسخه خوبی برای حل مشکلات هر دو سوی مذاکره است؛ بنابراین ما خود را به تعهدات پذیرفته شده در پیمان متعهد می‌دانیم و از طرف مقابل هم چنین تعهدی را خواستار هستیم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن دو روز پیش در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفته بود که توافق دوحه بین آمریکا و طالبان برای هر دو طرف مسئولیت به بار آورده است و آمریکا به رهبری جو بایدن نیز از در دیپلماسی در افغانستان  پیش خواهد آمد. او به‌طور ضمنی توافق بین آمریکا و طالبان را تایید کرد و گفت که دولت جدید جو بایدن نیز از روند گفت‌وگوهای صلح حمایت می‌کند.

در همین حال، گروه طالبان کشتارهای هدفمند در سال جاری را تقبیح و دست‌داشتن در این قتل‌ها را رد کرده است. این گروه با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که این کشتارها کار آن‌ها نیست بلکه کار حلقه‌ها و گروه‌های خاصی است که می‌خواهند روند صلح را تخریب کنند و «آب را گل‌آلود کنند و از آن ماهی بگیرند». شورشیان طالبان توضیح نداده‌اند که این «حلقه‌ها و گروه‌های خاص» چه جریانی هستند. مقام‌های أفغان، طالبان را به انجام قتل‌های هدفمند متهم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اعلامیه طالبان که ساعاتی قبل در صفحه توییتر محمد نعیم وردک منتشر شد، آمده است: «مدتی است که بعضی عالمان دین، خبرنگاران و چهره‌های سیاسی در مناطق مختلف کشور به گونه‌ای هدفمندانه کشته می‌شوند. امارت اسلامی طالبان هر بار این‌ قبیل قتل‌ها را رد و تقبیح کرده و این کار را برای کشور زیان‌بار دانسته است. اکنون یک بار دیگر به هموطنان و جهانیان به صراحت اعلام می‌کنیم که افراد مذکور به هیچ شکل شامل اهداف نظامی ما نیستند.»

در بخش دیگری این اعلامیه گفته شده است: «مجاهدین امارت اسلامی تنها دشمنی را هدف قرار می‌دهند که با ما می‌جنگد و در برابر ما مشغول فعالیت‌های استخباراتی است.»

در چند ماه اخیر، قتل‌های هدفمند در کابل و استان‌های افغانستان بیشتر شده و هیچ گروهی هم مسئولیت آن‌ها را به عهده نگرفته است. امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان، هشدار داده بود که شماری از فعالان جامعه مدنی و سیاسی و خبرنگاران، در فهرست تهدیدات امنیتی طالبان قرار دارند. تنها در چند هفته گذشته دست‌کم هشت خبرنگار در کابل و شهرهای دیگر جان باخته‌اند.

برخی معتقدند که قتل‌های هدفمند کار طالبان است. این افراد باور دارند که طالبان با تهدید می‌خواهند صداها را خاموش کنند تا در گفت‌وگوهای صلح دست بالا را داشته باشند.

رسانه‌های افغانستان در دو دهه گذشته رشد بی‌سابقه‌ای داشته‌اند و آزادی بیان در این کشور در سطح منطقه کم‌نظیر بوده است. این رسانه‌ها در نشان دادن چهره تروریسم و جنایات گروه‌های شبه‌نظامی افراط‌گرا برای جهانیان در أفغانستان، نقش پررنگی داشته‌اند.

هرچند در ظاهر چنین به نظر می‌رسد که طالبان چندان به مذاکرات صلح دلگرم نیستند اما این گروه بیشتر از دولت و مردم افغانستان از وضعیت موجود آسیب‌پذیر است و نمی‌تواند با این حالت باقی بماند؛ چرا که طالبان در میان مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان، مشروعیت جنگ خود را روزبه‌روز بیشتر از دست می‌دهند. بعضی از حامیان مالی این گروه به ویژه پاکستان، هم زیر فشار اقتصادی شدید و هم زیر فشار افکارعمومی است و کشورهای دیگر هم کم‌وبیش به همین شکل تمایلی به ادامه حمایت از طالبان ندارند.

تضعیف بنیه مالی و از دست‌دادن مشروعیت جنگ این گروه در میان کشورهای اسلامی باعث شده است تا این گروه به فکر راه‌حلی سیاسی باشد و آن را در توافق با دولت افغانستان جست‌وجو کند؛ از همین رو گروه طالبان تاکتیک‌های جنگی متعارف را کمرنگ کرده و به اهداف آسانتر با هیاهوی بیشتر برای کنترل افکار عامه، روی آورده‌ است.