اتحادیه اروپا درصدد تایید دومین واکسن کرونا است

دشواری‌های انتقال واکسن فایزر سبب شده تا تلاش‌های اروپا برای تایید واکسن دوم سرعت بگیرد

به نظر می‌رسد دومین واکسن که تاییده این اتحادیه را دریافت کند متعلق به شرکت مدرنا باشد-AFP

آژانس دارویی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دنبال صدور مجوز برای استفاده اضطراری از دومین واکسن کرونا است.

این تصمیم به اتحادیه اروپا، متشکل از ۲۷ کشور این امکان را می‌دهد تا در نبرد پیچیده با ویروس کرونا با توان بیشتری اقدام کنند.

 به همین منظور آژانس دارویی اروپا، جلسه کمیته دارویی برای استفاده انسانی را برگزار کرده است تا به روند اعطای مجوز استفاده از دومین واکسن سرعت بخشد.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که میزان ابتلا به کرونا در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا صعودی شده است و انتقادات شدیدی نسبت به کندی روند واکسیناسیون در سراسر اروپا که حدود ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد، آغاز شده است.

آژانس دارویی اروپا تاکنون تنها واکسن تولیدی فایزر-بایون‌تک را تایید کرده است. این واکسن برای اثربخشی نیاز به دو دوز تزریق با فاصله زمانی مشخص دارد.

به نظر می‌رسد دومین واکسن که تاییده این اتحادیه را دریافت کند متعلق به شرکت مدرنا باشد. آژانس دارویی اروپا در توییتی نوشته است که قبل از تایید این واکسن مذاکراتی با مقام‌های این شرکت برای شفاف شدن تمامی مسائل مهم درباره استفاده از واکسن‌هایشان برگزار خواهد کرد.

نتایج اولیه مطالعات -که هنوز به اتمام نرسیده‌اند- نشان می‌دهد که واکسن‌های مدرنا وفایزر کاملاً ایمن هستند. مزیت واکسن کرونای مدرنا در مقابل واکسن فایزر آن است که نیاز به نگهداری در دمای بسیار پائین ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده، کانادا و اسرائیل مجوز استفاده از  واکسن مدرنا را صادر کرده‌اند اما اتحادیه اروپا تنها واکسن فایزر را تا اکنون تایید کرده است و واکسیناسیون عمومی که از روز ۲۷ دسامبر آغاز شده با استفاده از این واکسن است.

با وجود تایید واکسن فایزر، عملکرد کشورهای عضو اتحادیه در اجرای برنامه واکسیناسیون تفاوت‌های فاحشی داشته است. در هفته نخست از اجرای این طرح در حالی که فرانسه تنها حدود ۵۰۰ نفر را واکسینه کرده است، آلمان به بیش از ۳۰۰ هزار نفر واکسن تزریق کرده است.

بیشتر از جهان