ترامپ برنامه «وی‌چت پی» و سایر برنامه‌های چینی را ممنوع کرد

سرنوشت این دستور حالا در دست جو بایدن است که تا دو هفته دیگر مراسم تحلیف او به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی برگزار می‌شود

ترامپ، این برنامک‌ها به جمع‌آوری اطلاعات مالی و شخصی آمریکایی‌ها و ارسال آن‌ها به دولت کمونیست چین، متهم کرده است - Peter PARKS / AFP

دونالد ترامپ در فاصله کمتر از دو هفته تا ترک کاخ سفید، دستور ممنوعیت استفاده از هشت برنامک(اپلیکیشن) چینی دیگر از جمله «وی‌چت پی» و «علی‌پی» را صادر کرد.

رئیس‌جمهور این فرمان اجرایی را روز سه‌شنبه امضا کرد و به این ترتیب، پس از ۴۵ روز، یعنی حدود یک ماه بعد از استقرار جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی، لازم‌الاجرا خواهد بود؛ بنابراین سرنوشت این دستور آقای ترامپ فعلا نامشخص است.

آقای ترامپ پیش‌تر و در ماه اوت، در گرماگرم تنش فزاینده بین پکن و واشینگتن، برنامک محبوب ویدیویی «تیک‌تاک» و پیام‌رسان «وی‌چت» را نیز ممنوع کرده بود. البته سرنوشت این دستورها اکنون در دست رئیس‌جمهور منتخب، بایدن است.

در متن دستور آقای ترامپ از نگرانی‌های نامعلومی درباره این برنامک‌ها سخن به میان آمده است و این برنامک‌ها به جمع‌آوری اطلاعات مالی و شخصی آمریکایی‌ها و ارسال آن‌ها به دولت کمونیست چین، متهم شده‌اند.

در بخش خبری رویترز به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا آمده است که هدف از این اقدام، مقابله با تهدید نرم‌افزارهای چینی برای آمریکایی‌ها است زیرا در ایالات‌متحده کاربران زیادی که از این برنامک‌ها استفاده می‌کنند، به داده‌های حساسی دسترسی دارند. در این حکم همچنین آمده است که ایالات‌متحده باید به‌منظور حفظ امنیت ملی با پدیدآورندگان نرم‌افزارهای چینی «شدیدا مقابله» کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کیف دیجیتالی علی‌پی» که کاربران زیادی دارد، بخشی از امپراتوری «جک ما»، میلیاردر تجارت الکترونیکی و موسس گروه «انت» است. «وی‌چت پی»، رقیب این نرم‌افزار هم در اختیار «تن‌سنت»، غول حوزه فناوری است. «کم اسکنر»، «کیوکیو والت»، «شیر ایت»، «تن‌سنت کیوکیو»، «وی‌میت» و «دبلیو‌. پی.اس آفیس» از دیگر برنامه‌هایی هستند که نامشان در این حکم آمده است.

این حکم تازه‌ترین تلاش دولت ترامپ برای فلج کردن ابرقدرت اقتصادی رو به اوج چین است. در چند سال گذشته آمریکا با وضع تعرفه‌هایی به مقابله با چین رفته که گاهی بازار بورس ایالات‌متحده را بر هم زده است، از ادغام‌هایی که در آن‌ها شرکت‌های چینی حضور داشته‌اند جلوگیری و کسب‌وکار شرکت‌های چینی مانند هوآوی (سازنده گوشی و تجهیزات مخابراتی) را دچار رکود کرده است.

این در حالی است که رخنه‌گرهای مورد حمایت چین به رخنه در پایگاه‌های داده‌ای فدرال ایالات‌متحده و موسسه اعتباری «ایکویی‌فکس» متهم شده‌اند و دولت چین به‌شدت فعالیت‌های شرکت‌های فناوری ایالات‌متحده در چین را محدود کرده است.

طبق پیش‌بینی تحلیلگران سیاسی، آقای بایدن سعی خواهد کرد همکاری با چین در حوزه‌هایی مانند تغییرات محیط‌زیستی و مقابله با ویروس کرونا را از سر گیرد؛ اما در عین حال طبق پیش‌بینی تحلیلگران سیاسی و اقتصاددانان، به علت سرخوردگی گسترده‌ای که سابقه بد چین در حوزه حقوق بشر و تجارت ایجاد کرده و اتهاماتی که در زمینه جاسوسی و سرقت فناوری به این کشور زده‌ شده است، تغییرات چندان بزرگی رخ نخواهد داد؛ اما این آخرین ضربه‌ای که آقای ترامپ در آستانه ترک قدرت به چین وارد کرده است، می‌تواند افزون بر مقابله با وضعیت رو به وخامت همه‌گیری، برای آقای بایدن پس از در دست گرفتن قدرت، دردسرهای بیشتری هم ایجاد کند.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent