هشدار «اپل» و «دیزنی» به دونالد ترامپ درباره ممنوعیت «وی‌چت»

این هشدار در آستانه اجرایی شدن فرمان رئیس جمهور آمریکا بیان شده است  

مدیران اپل می‌گویند اقدامات ترامپ علیه وی‌چت می‌تواند مشکلات زیادی برای برخی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای دنیا ایجاد کند - Josh Edelson / AFP

شرکت‌های بزرگ به دونالد ترامپ هشدار دادند که برنامه اقداماتش علیه وی‌چت می‌تواند مشکلات زیادی برای برخی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای دنیا ایجاد کند. 

اپل، دیزنی و بسیاری دیگر از باارزش‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌ها به رئیس‌جمهور هشدار دادند که برنامه‌های محدودکننده‌ای که برای استفاده از این برنامک چینی درنظرگرفته شده، می‌تواند به کسب‌وکارهایشان آسیب برساند. 

وال‌استریت ژورنال گزارش داد که به طور کلی، بیش از ده شرکت بین‌المللی این هشدار را به مقام‌های کاخ سفید داده‌اند. این هشدار در آستانه اجرا شدن یک فرمان اجرایی داده شده که قرار است آخر ماه جاری صورت گیرد. 

تحلیل‌گران خارج از این شرکت‌ها هم هشدار دادند که محدودیت وی‌چت می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی بر طیفی از کسب‌وکارها بگذارد چراکه نه تنها یکی از قدرتمندترین برنامک‌های چینی است، بلکه بسیاری از مردم کشور از آن استفاده می‌کنند. 

مینگ‌چی کاو، تحلیل‌گر مشهور اپل پیش‌بینی می‌کند که با درنظر گرفتن بدترین سناریو، محدودیت وی‌چت می‌تواند فروش آیفون را تا ۳۰ درصد پایین بیاورد. 

اما تاثیرات این محدودیت بسیار گسترده‌تر از آن است که تنها شرکت‌های فناوری را که کاربران‌شان از این برنامک استفاده می‌کنند تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به این‌که وی‌چت به عنوان یک پیام‌رسان عمل می‌کند، محیطی برای انجام تجارت الکتروتیک است. بنابراین، هرگونه محدودیتی می‌تواند مسائل بزرگی برای شرکت‌های آمریکایی که محصولات چینی را می‌فروشند به ‌وجود آورد. 

این‌ در حالی ‌است که هنوز جزییات این محدودیت و این‌که از نظر قانونی رئیس‌جمهور می‌تواند این برنامک را محدود کند یا خیر، مشخص نیست. یکی از دلایل بیان چنین هشداری از سوی شرکت‌های بزرگ این است که می‌خواهند پاسخ این سؤالات برایشان روشن شود. 

فرمان اجرایی که وی‌چت را هدف قرارداده، به این نکته اشاره می‌کند که این برنامک چینی تهدیدی علیه «امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده» است. هنگامی که در ماه سپتامبر این برنامه اجرایی شود، هیچ‌کس در آمریکا نمی‌تواند هیچ تبادلی از طریق وی‌چت یا کمپانی مادر آن، تنسنت داشته ‌باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنسنت مالک برنامک‌های بسیار محبوب دیگری از جمله بازی League of Legends هم هست. دولت ترامپ گفت که این بازی را محدود نمی‌کند اما در فرمان اجرایی به این موضوع به صورت روشن اشاره نشده ‌است. 

در پی این فرمان، یک فرمان دیگر برای اعمال محدودیت‌های مشابه، به دلایلی بسیار مشابه، بر تیک‌تاک صادر شد. درصورتی که تیک‌تاک به یک سازمان آمریکایی فروخته شود، فرمانی که درباره آن صادر شده، اجرا نمی‌شود. مایکروسافت گفته ‌بود که پس از ممنوع شدن تیک‌تاک، برای خرید آن پیش‌قدم می‌شود. 

بر اساس گزارشی که بلومبرگ‌نیوز منتشر کرده، مقام‌های چینی هم موضوع تهدیداتی را که اعمال ممنوعیت‌ها برای تجارت به‌ دنبال دارد با آمریکا درمیان گذاشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان