پنس خطاب به ترامپ: «نمی‌توانم نتیجه انتخابات را برگردانم»

رئیس‌جمهور به پنس گفته که اگر سد راه پیروزی بایدن نشود، «لطمه» سیاسی به بار خواهد آمد

مایک پنس، معاون رئیس ‌جمهوری ایالات‌متحده و دونالد ترامپ - MANDEL NGAN / AFP

گفته می‌شود مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، ساعاتی قبل از به عهده گرفتن ریاست جلسه تایید پیروزی جو بایدن در کنگره، به دونالد ترامپ گفته است که برای برگرداندن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ اختیارات لازم را ندارد.

آقای پنس روز چهارشنبه طبق نقشی که قانون اساسی به وی داده است، ریاست جلسه مشترک کنگره را بر عهده دارد. در این جلسه مشترک، اعضای مجلس نمایندگان و سنا رسما پیروزی آقای بایدن را تایید خواهند کرد.

روز سه‌شنبه رای‌دهندگان در جورجیا به پای صندوق رفتند تا دو سناتور این ایالت را انتخاب و مشخص کنند که پس از ورود آقای بایدن به کاخ سفید، مجلس سنای ایالات‌متحده دراختیار کدام حزب خواهد بود، آقای ترامپ در توییتر نوشت که معاون چهار سال گذشته او قدرت دارد تا «گزینندگانی که با تقلب گزینش شده‌اند را رد کند».

اما کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که این پیام توییتری به چند دلیل نادرست است؛ زیرا هیچ شواهدی در مورد وقوع تقلب یا دستکاری در انتخابات ۲۰۲۰ وجود ندارد و جایگاه ریاست آقای پنس در جلسه مشترک کنگره هم تا حد زیادی تشریفاتی است (برخلاف جایگاه وی در مجلس سنا که در صورت مساوی شدن آرا، رای تعیین‌کننده را دارد).

به گزارش روز سه‌شنبه نیویورک‌تایمز، پنس به ترامپ گفته است که اختیارات یا قدرتی برای جلوگیری از ورود بایدن به کاخ سفید ندارد. طبق این گزارش، آقای پنس که پیرو آیین پروتستان انجیلی و فرماندار پیشین ایندیانا است، این سخنان را اندکی پس از انتشار پیام توییتری چرب‌زبانانه رئیس‌جمهور خطاب به وی و هنگام صرف ناهار با وی در میان گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گزارش سی‌ان‌ان، این دیدار پرتنش بود و رئیس‌جمهور به آقای پنس گفته است که اگر سد راه پیروزی آقای بایدن نشود، «لطمه» سیاسی به بار خواهد آمد.

در روز چهارشنبه در نشستی که تا قبل از این انتخابات ریاست‌جمهوری، حالت تشریفاتی داشت، ۱۵۰ عضو جمهوری‌خواه دو مجلس کنگره می‌توانند با آرای مجمع گزینندگان ۵۰ ایالت آمریکا مخالفت کنند. از بین این ۱۵۰ نفر، ۱۳ عضو مجلس سنا چون تد کروز و جاش هاولی هستند که ظاهرا به این نتیجه رسیده‌اند در آینده سیاسی‌ خود به حفظ دوستی آقای ترامپ و پشتیبانی حامیان وی نیاز دارند.

کلی لوفلر، سناتور جورجیا، که برای حفظ کرسی خود با رافائل وارنوک دمکرات رقابتی شانه‌به شانه دارد، تازه‌ترین فردی است که به فهرست مخالفان رای تایید پیوسته است. در رقابت دیگر ایالت جورجیا نیز جان آساف دمکرات، در پی شکست دادن دیوید پردو، عضو کهنه‌کار حزب جمهوری‌خواه است.

حتی سرسخت‌ترین دشمنان آقای پنس هم بابت وضعیت کنونی وی با او کمی احساس همدردی می‌کنند زیرا هم باید برای حفظ اعتبار سیاسی خود تقلا کند و هم باعث ناخشنودی آقای ترامپ نشود.

آخر هفته گذشته، دفتر آقای پنس اعلام کرد که او از ابراز مخالفت گروهی با رای تایید کنگره به رهبری آقای کروز، «استقبال» می‌کند، هر چند که این مخالفت تقریبا هیچ بختی برای پیروزی ندارد. مارک شورت، رئیس دفتر آقای پنس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «معاون رئیس‌جمهور پنس، با نگرانی‌های میلیون‌ها آمریکایی در مورد تقلب در رای‌گیری و بی‌نظمی‌های انتخابات گذشته همدلی دارد. معاون رئیس‌جمهور از تلاش اعضای مجلس نمایندگان و سنا برای ابراز مخالفت در چارچوب اختیارات قانونی‌ و ارایه شواهد به کنگره و مردم آمریکا در روز ششم ژانویه استقبال می‌کند.»

اما طبق اخبار، آقای پنس همچنین سعی دارد بیش از حد در این ماجرا دخالت نداشته باشد. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، نیز از همقطاران خود خواسته است رای مخالف ندهند.

رویتر به نقل از یکی از مقامات پیشین کاخ سفید گزارش داد که آقای پنس قصد دارد در بیانیه‌هایش مشخص کند حامی رئیس‌جمهور است اما درعین‌حال از محدودیت‌های جایگاه خود نیز تخطی نخواهد کرد: «از رئیس‌جمهور حمایت بسیار خواهد کرد اما از قانون اساسی هم تخطی نخواهد کرد.»

© The Independent